Een SEAT-ingenieur en twee bevriende fietsfanaten trokken de baan op om te demonstreren hoe het nieuwe rijhulpsysteem op de SEAT Tarraco werkt.

Een auto die fietsers kan herkennen. Esteban Alcántara, verantwoordelijk voor actieve veiligheidssystemen bij SEAT, kroop achter het stuur van de SEAT Tarraco. Tijdens zijn rit kwam hij een groep fietsers tegen die in dezelfde richting reed als hij. Zodra hij de fietsers naderde, detecteerde de radar vooraan hun aanwezigheid, waarop er meteen verschillende acties werden getriggerd om een eventuele aanrijding te voorkomen, gebaseerd op het traject en de snelheid van zowel de auto als de fietsers.

Elke seconde telt. Zodra het rijhulpsysteem van de SEAT Tarraco een aanrijding detecteert die binnen 1,5 à 2 seconden zal plaatsvinden, wordt er een visueel en auditief alarm geactiveerd. Als de chauffeur niet reageert, zal de auto automatisch een noodstopmanoeuvre uitvoeren op 0,8 tot 1 seconde voordat het mogelijke ongeval plaatsvindt. Volgens de ingenieur betekent dit in een echte situatie dat “de wagen bij een snelheid van 72 km/u op zo’n 20 m voor een eventuele aanrijding zal reageren”.

1.200 ontwikkelingstests. Dit is het aantal testen die het rijhulpsysteem moest ondergaan, door op een circuit 450 verschillende scenario's te doorlopen. “De simulaties worden uitgevoerd in echte rijomstandigheden. Er worden structuren ingezet die de eigenschappen van verschillende weggebruikers, zoals voetgangers of fietsers, nabootsen om te testen hoe het voertuig in elke denkbare situatie reageert”, legt de ingenieur uit.

De chauffeur blijft verantwoordelijk. Alcántara is ervan overtuigd dat rijhulpsystemen een grote hulp zijn achter het stuur: “Actieve veiligheidssystemen spelen een steeds grotere rol bij de bescherming van weggebruikers en kunnen in sommige situaties ongevallen voorkomen of de gevolgen ervan beperken.” De expert benadrukt echter dat de chauffeur de eindverantwoordelijkheid blijft dragen. “Dit soort assistentie vervangt geenszins de verplichting van de bestuurder om alert te blijven, de verkeersregels te respecteren, zijn snelheid te beperken en een veilige afstand te bewaren bij het voorbijsteken van een fietser”, stelt hij. Tegelijkertijd is het de verantwoordelijkheid van de fietsers om rechts te rijden, een fietshelm te dragen en volgens de regels van de kunst in groep te rijden.

Iedereen veilig. “In het SEAT R&D Centre besteden we veel aandacht aan de veiligheid van bestuurders en andere weggebruikers”, vertelt Esteban. Daarnaast benadrukt Tony Gallardo, SEAT designer en amateurwielrenner, dat steeds meer mensen het fietsen als sport omarmen. “We moeten ons dus blijven inzetten om het juiste gedrag op de weg te bevorderen en te zorgen dat iedereen veilig is.