“De nieuwe SEAT Ateca speelt een sleutelrol in onze nieuwemerkenstrategie. De Ateca betekende een kickstart voor het grootste productoffensief in de geschiedenis van SEAT.” Dit zei Luca de Meo, SEAT-voorzitter en CEO, tijdens de lancering van SEAT’s eerste SUV in 2016. Twee en een half jaar later werden zijn voornemens ingelost en beschikt SEAT in zijn SUV-gamma over drie modellen die hetzelfde DNA hebben maar toch heel verschillend zijn. Vandaag reden ze voor het eerst samen door de straten van hun geboortestad.

Design ontworpen in Barcelona

Dit is de doorslaggevende factor voor 65% van de klanten bij de aankoop van een SUV. Voor alle SEAT-modellen geldt hun gemeenschappelijke oorsprong: Barcelona. “Alle drie konden ze alleen hier worden ontworpen”, is de mening van Alejandro Mesonero-Romanos, directeur design bij SEAT. Met elegantie, sportiviteit en liefde voor details als gemeenschappelijkheden, heeft ook elk model zijn eigen kenmerken. 

De SEAT Ateca, Arona en Tarraco doen de straten van Barcelona aan, de stad waar ze het daglicht zagen

Terwijl de Arona zich beroemt op zijn “sterke crossoverkarakter met 48 kleurcombinaties", onderscheidt de Ateca zich door zijn "elegante silhouet" en weet de Tarraco "te overtuigen door het karaktervolle design van zijn voorkant dat een voorbode is van de toekomstige SEAT-modellen.”

Motoren die alle behoeften afdekken

Met vermogens die variëren van 90 pk bij de Arona tot 190 pk bij de Tarraco bieden de drie SUV’s een brede variatie in motoren aan om prestaties, efficiëntie en betrouwbaarheid in te lossen. Bovendien is de Arona het eerste model in zijn segment dat besteld kan worden met cng-motor (compressed natural gas) terwijl de Tarraco ook zal worden aangeboden als plug-inhybride. SEAT’s grootste SUV is “een meesterwerk wat betreft functionaliteit en veelzijdigheid”, verzekert Dr. Matthias Rabe, vice-voorzitter voor R&D.

Veiligheid: de hoogste prioriteit

Traffic Jam Assist, Lane Assist, ACC Adaptive Cruise Control, noodrem ... Dit zijn slechts enkele van de allernieuwste rijhulpsystemen die in de SEAT SUV’s zijn ingebouwd en die aantonen dat het merk gedreven prioriteit geeft aan veiligheid en makkelijker rijden. De Tarraco legt de lat nog hoger door voetganger- en fietserdetectiesystemen aan te bieden.

Geconnecteerd met de toekomst

Voor 28% van de klanten die een auto koopt, staat connectiviteit bovenaan het verlanglijstje. SEAT werkt er hard aan om de beste oplossingen te bieden voor de groeiende digitalisering van onze wereld en de drie SUV’s zijn daarvan het bewijs. Enerzijds is er de digital cockpit en een 8 duim navigatiesysteem, anderzijds is er Full Link als een vast onderdeel. Dit systeem verbindt een smartphone met de wagen via Apple CarPlay, Android Auto en MirrorLink, zodat connectiviteit op een veilige manier tot stand komt.

Verkoopsucces

30% van de kopers kiest vandaag voor een wagen met verhoogde zitpositie zoals een SUV. De afgelopen vijf jaar is de verkoop van dit type middelgrote voertuig in Europa bijna verdubbeld. En deze opwaartse trend zet zich voort. Men verwacht dat de verkoop nog met 40% zal toenemen tegen 2025 en een totaal aantal eenheden zal vertegenwoordigen van 2,8 miljoen. Voor SEAT zijn het de SUV’s die gezorgd hebben voor een boost in de verkoop. Een op drie verkochte wagens bij het merk is een SUV en deze verkoopcijfers zullen weldra worden aangevuld met die van de Tarraco.

Drie SUV’s, feiten en cijfers

SEAT Arona, Ateca, and Tarraco – The three SUVs together