Het op 1 juni gelanceerde #SEATseekingName-project is erin geslaagd om meer dan 133.332 deelnemers uit 106 landen te verzamelen om een naam te vinden voor de derde SUV van het merk, die in 2018 op de markt komt. Na in totaal 10.130 verschillende Spaanse plaatsnamen te hebben ontvangen, werd gisteren de eerste fase afgerond. De namen werden via seat.com/seekingname en seat.es/buscanombre ingediend.

Sinds SEAT in maart aankondigde dat het zijn nieuwe SUV zou lanceren, heeft het merk al meer dan 500 voorstellen voor zijn nieuwe 7-zitter ontvangen. De verwachtingen en de sociale impact hebben de constructeur ertoe bewogen om haar gebruikelijke naamgevingsproces te veranderen en het voor de volgers van het merk in Spanje en de hele wereld mogelijk te maken om hun favoriete naam voor te leggen en vervolgens voor de winnaar te stemmen.

SEAT-voorzitter Luca de Meo drukte zijn tevredenheid uit over de massale respons op dit project: « De behaalde resultaten hebben onze verwachtingen sterk overtroffen. Dit initiatief wekte niet alleen veel belangstelling onder de volgers van ons merk, maar ook bij duizenden andere mensen die hebben bijgedragen door een naam voor onze nieuwe SUV voor te stellen. We rekenen erop dat zij in september voor hun favoriete naam zullen stemmen. »

De naam wordt door SEAT vóór 15 oktober bekendgemaakt

Nu deze eerste fase achter de rug is, is het tijd voor de preselectie. Daarbij worden experts van het merk en een extern bureau betrokken alsook klanten uit verschillende landen, die zullen deelnemen aan de door SEAT georganiseerde focuswerkgroepen. Daarnaast zullen er nog tests worden uitgevoerd in de verschillende markten waar SEAT aanwezig is om uiteindelijk drie namen over te houden die vervolgens aan een stemming worden onderworpen. In deze fase wordt met een aantal vooraf bepaalde criteria rekening gehouden. Zo dienen de namen in lijn te zijn met de merkwaarden en productkenmerken en makkelijk uit te spreken zijn in verschillende talen.

SEAT koos voor het autosalon van Frankfurt als locatie om de namen van de finalisten aan te kondigen. Iedereen die op zijn/haar favoriete naam wenst te stemmen heeft hier van 12 tot 25 september de kans toe. De naam met de meeste stemmen wint en wordt door SEAT vóór 15 oktober bekendgemaakt.

Op deze manier vervoegt de derde SUV van de Spaanse constructeur de lijst van 13 modellen die naar een Spaanse plaats werden vernoemd sinds SEAT deze traditie in 1982 startte met de Ronda en tot vandaag verderzette met de meest recente Arona, de compacte crossover die op maandag 26 juni in Barcelona wordt onthuld. Tot slot is dit de eerste keer in de geschiedenis van het merk dat een model een naam zal dragen die door het publiek gekozen werd.