SEAT heeft 900 miljoen euro bestemd voor investeringen en R&D-uitgaven in verband met de nieuwe Ibiza en Arona. Dat maakte directeur Luca de Meo bekend tijdens het bezoek aan de Martorell-vestiging door de Catalaanse regeringsleider Carles Puigdemont, dat samenviel met de start van de serieproductie van de nieuwe SEAT Ibiza. De Meo legde uit dat het totale bedrag aan investeringen en R&D-uitgaven grotendeels werd bestemd voor de ontwikkeling van beide modellen en voor de aanpassing van de Martorell-fabriek aan de productie van deze wagens. Het bedrag van 900 miljoen euro is een gedeelte van de in september 2015 aangekondigde globale investering van 3,3 miljard euro voor de periode 2015-2019.

De Catalaanse regeringsleider Carles Puigdemont bracht een bezoek aan de Martorell-fabrieken en kwam er alles te weten over de modellen die SEAT de komende jaren zal lanceren.

Volgens de directeur van SEAT “getuigt deze investering van onze betrokkenheid bij de economische ontwikkeling van het land en bevestigt ze ons leiderschap als de grootste industriële investeerder in R&D. Wij investeren nooit eerder geziene middelen in de lancering van nieuwe modellen. SEAT speelt een sleutelrol in termen van investering, technologie, industrie en tewerkstelling, alsook in het genereren van rijkdom en welvaart”.

Catalaans regeringsleider Carles Puigdemont dankte SEAT “voor zijn betrokkenheid” en voor de inspanningen die het bedrijf doet “om investeringen aan te trekken, die essentieel zijn voor het genereren en versterken van de uitmuntendheid van het merk”. Puigdemont feliciteerde SEAT “voor zijn schitterende resultaten, die getuigen van de deugdelijkheid van de genomen beslissingen, die moesten worden genomen in een tijd waarin ze niet voor de hand lagen”.

De volledig in Barcelona ontwikkelde nieuwe Ibiza wordt gebouwd op lijn 1 in Martorell, de fabriek die de meeste voertuigen in Spanje produceert, en hij zal gedurende enkele maanden co-existeren met de vierde generatie van het model. Gebouwd op basis van het nieuwe MQB A0-platform beoogt de nieuwe Ibiza een ambitieuze ommekeer inzake veiligheid, design, prestaties en comfort. Vanaf de tweede helft van 2017 zal deze zelfde productielijn ook worden gebruikt voor het assembleren van de SEAT Arona, de nieuwe compacte crossover van het bedrijf. Daarnaast vervaardigt Martorell ook de SEAT Leon en de Audi Q3.

Als eerste het nieuwe MQB A0-platform van de Volkswagen Group te mogen gebruiken, is een mijlpaal voor SEAT en de Martorell-fabriek. Deze technologie verschaft ons meer flexibiliteit aangezien ze ons in staat stelt verscheidene modellen met verschillende koetswerktypes te bouwen op hetzelfde platform. Het concentreren van productievolume in één enkel segment, met de Ibiza nu en later met de Arona en de Audi A1, is bovendien uitstekend nieuws voor de toeleveringsindustrie aangezien de aankoopvolumes door nationale leveranciers zullen toenemen”, aldus Luca de Meo.

Met meer dan 5,4 miljoen verkochte exemplaren sinds zijn lancering in 1984 is de Ibiza SEATs meest emblematische en bestverkopende model in zijn bestaan. De verkoop van de vijfde generatie Ibiza ging van start op 7 april en hij zal vanaf juni bij de dealers zijn. De nieuwe Ibiza weerspiegelt de culminatie van een consolidatiefase en het begin van een nieuwe periode van groei, die samenvalt met het jaar waarin SEAT zijn grootste productoffensief ooit lanceert.

Puigdemont bezoekt Martorell

De Catalaanse regeringsleider Carles Puigdemont werd begroet door SEAT-directeur Luca de Meo bij zijn eerste bezoek aan de vestiging van het bedrijf. Samen met de minister van handel en wetenschap Jordi Baiget en de burgemeesters van Martorell, Abrera en Sant Esteve de Sesrovires, alsook verscheidene kaderleden van SEAT bezocht de groep het Design Centre, een uniek centrum in Spanje waar technologie en creativiteit worden gecombineerd om de toekomstige modellen van het merk te profileren, waar ze informatie uit de eerste hand ontvingen over SEATs toekomstige strategie en de nieuwe modellen die het merk de komende jaren zal lanceren.

Vervolgens begaf de groep zich naar de assemblagewerkplaats 10, waar Puigdemont, die vergezeld van de directeur van SEAT arriveerde aan het stuur van de nieuwe Ibiza, een toertje maakte in de faciliteit waar de nieuwe Ibiza wordt gebouwd, en van dichtbij een blik mocht werpen op de jongste door het bedrijf toegepaste innovaties in termen van industrie 4.0, zoals de slimme bril of autonome robots, in het kader van zijn streven om Martorell te veranderen in een slimme fabriek.


De toekomst van SEAT: duurzame rentabiliteit

Tijdens het bezoek wees Luca de Meo nadrukkelijk op de nieuwe groeifase die het merk heeft ingezet met nieuwe modellen en de financiële resultaten die bewijzen dat het bedrijf goed op weg is naar een duurzame rentabiliteit. SEAT presenteerde onlangs het beste financiële resultaat in zijn bestaan, met een bedrijfswinst van 143 miljoen euro. De lancering van vier nieuwe modellen tussen 2016 en 2017 heeft geresulteerd in een recordbedrag aan investeringen en R&D-uitgaven, dat vorig jaar meer dan 850 miljoen euro bereikte. Het totale volume sinds 2012 bedraagt 3 miljard euro.

Als een van de hoofdpijlers van de Spaanse economie en de leider van de automobielindustrie is SEAT momenteel goed voor ongeveer 1% van Spanjes BNP en meer dan 4% van het BNP van Catalonië. Vorig jaar exporteerde het bedrijf voor meer dan 7 miljard euro aan goederen, wat meer dan 10% is van de totale Catalaanse export. Met meer dan 14.000 werknemers in Catalonië is SEAT de grootste werkgever en genereert het zes afgeleide banen voor iedere directe baan.