Wanneer SEAT een nieuw model voorstelt aan de pers, gebeurt steeds hetzelfde. De eerste vraag is meestal “Zal er een CUPRA-versie komen?” Het CUP RACER-acroniem is uitgegroeid tot veel meer dan één van de versies in het SEAT-gamma; CUPRA's zijn veelgevraagde modellen en vormen de ultieme expressie van een sportieve erfenis...?? Met andere woorden, een CUPRA is het mooiste voorbeeld van de perfecte balans tussen emotie en rede.

De Leon CUPRA is altijd al opgevallen door zijn prestaties en zijn uitrusting, maar ook zijn design en uitstekende prijs/kwaliteit-verhouding mochten er zijn. Dat alles werd nu naar een hoger niveau getild. Hoewel de CUPRA zo al een succesvol model was, zijn wij erin geslaagd hem nog verder te verbeteren.

Een volmaakt succes

Deze cijfers plaatsen het sportiefste model van het merk in de top 5 van zijn Europese marktsegment.

Blijkens de wereldwijde verkoop van 9.000 exemplaren in 2016 (waarvan 8.300 op de Europese markt) valt het succes van de SEAT Leon CUPRA niet te ontkennen. Deze cijfers plaatsen het sportiefste model van het merk in de top 5 van zijn Europese marktsegment.

Deze sportwagen verschaft u vermogen, een verbluffende rijervaring en de meest geavanceerde technologie. Zo wordt de rijervaring van de Leon CUPRA gedefinieerd, terwijl gebruikers van de andere Leon-modellen de voorkeur geven aan termen als veilig, betrouwbaar, elegant en functioneel. Dankzij zijn geavanceerde uitrusting op het vlak van veiligheid, connectiviteit en multimedia kan de nieuwe Leon CUPRA alles bieden zonder aan intensiteit in te boeten. De Leon CUPRA biedt veelzijdigheid door het feit dat hij verkrijgbaar is in drie verschillende koetswerkversies; de 5-deursversie, de SC-versie en de ST-gezinsversie. De 5-deurs is ideaal om uw leven van alledag een beetje boeiender te maken, de SC vertegenwoordigt design en prestatie in de meest pure vorm, en de ST combineert veelzijdigheid en dynamisme op volmaakte wijze. 

SEATs krachtigste wagen tot nu toe

Met zijn 300 pk sterke 2.0 TSI-motor is de nieuwe Leon CUPRA niet alleen het topmodel van de reeks maar ook de krachtigste wagen die SEAT ooit bouwde. De cijfers in verband met deze bijzondere verwezenlijking inzake motortechniek mogen niet onvermeld blijven. De motor is niet alleen 10 pk krachtiger (300 i.p.v. 290), zijn maximumkoppel werd bovendien verhoogd van 350 Nm tot maar liefst 380 Nm. Dit maximumkoppel is beschikbaar in een ongelooflijk ruim toerentalbereik, van 1800 tot 5500 rpm. Een dusdanig groot bereik staat garant voor een bijzonder overtuigende respons, van het stationaire toerental helemaal tot aan de toerentalbegrenzer. Dat is onder meer te danken aan de variabele kleptiming op de nokkenas en de directe en indirecte inspuiting. Beide technologieën maken het mogelijk het potentieel van de motor maximaal te benutten, met een uitzonderlijk resultaat.

De Leon CUPRA ST DSG 4Drive, met zijn vierwielaandrijving en allernieuwste rijbijstandstechnologie, een ware exponent zijn van veilige en veelzijdige sportwagens.

De maximumsnelheid werd elektronisch begrensd op 250 km/h, ongeacht de gekozen versnellingsbak, een handgeschakelde of een automatische, beide met 6 versnellingen. Deze prestaties worden natuurlijk gecombineerd met een hoge graad van efficiëntie, wat blijkt uit de CO2-emissie van 153 tot 164 g/km CO2, afhankelijk van het model. Het gemiddelde verbruik van de SC-versie met automaat blijft tussen 6,7 l/100 km en 6,8 l/100 km voor de 5D-versie. Het gemiddelde verbruik gaat tot 7,2 l/100 km voor de CUPRA ST DSG 4Drive.

De ST-versie van de SEAT Leon CUPRA zal ook worden uitgerust met vierwielaandrijving, gepaard aan de DSG met dubbele koppeling. Fans zullen zich ongetwijfeld herinneren dat de eerste generatie van de Leon CUPRA in 2000 ook vierwielaandrijving had. En vandaag zal de Leon CUPRA ST DSG 4Drive, met zijn vierwielaandrijving en allernieuwste rijbijstandstechnologie, een ware exponent zijn van veilige en veelzijdige sportwagens.

  kW/pk Nm @ rpm Vmax CO2
2.0 TSI 221/300 380  1800-5500 250 158
2.0 TSI DSG 221/300 380  1800-5500 250 153-164

* Informatie heeft betrekking op de drie modellen
** De CO2-emissiecijfers van de DSG-motoren geven de minimumcijfers (SC) en de maximumcijfers (ST 4Drive) weer

Een onderstel van het hoogste niveau

Om het beste te maken van zo'n schitterende machine, werd de Leon CUPRA uitgerust met zijn eigen specifieke elektronisch geregelde schokdempers. De Adaptive Chassis Control (DCC) staat niet alleen garant voor de hoogste graad van efficiëntie maar ook voor een optimale wegligging omdat het het onderstel in milliseconden aanpast aan de toestand van het wegdek en het rijgedrag van de bestuurder.

De nieuwe SEAT Leon CUPRA wordt natuurlijk geleverd met een progressieve stuurinrichting als standaarduitrusting. Dit systeem maakt het sturen nog eenvoudiger, maakt de wagen wendbaarder op de moeilijkste wegen en biedt meer stabiliteit bij hoge snelheden. Bovendien vergen parkeermanoeuvres minder stuuromwentelingen. Dat alles zorgt voor meer rijcomfort.

De bestuurder zal de complete afwezigheid van onderstuur en de uitstekende motorprestatie in iedere situatie duidelijk merken.

Nog een belangrijk element is het Haldex VAQ-sperdifferentieel. Dat wordt gekenmerkt door zijn hydraulische werking en elektronische regeling. Eveneens opmerkelijk is dat het niet zo passief werkt als andere systemen die gebruikmaken van de ESP-sensors om het binnenste wiel in de bocht te vertragen en meer vermogen te leveren aan het buitenste wiel. Na een analyse van de grip van iedere band gaan de schijven van de Haldex-koppeling open en dicht om het koppel volledig naar slechts één wiel te leiden. Het differentieel werkt natuurlijk in perfecte coördinatie met de andere elektronische hulpsystemen en zorgt voor een aanwending of inhouding van vermogen, om op die manier schokken te vermijden bij het verlaten van scherpe bochten. Daardoor moeten de remmen minder vaak worden gebruikt en treden er minder vermogensonderbrekingen op. De bestuurder zal de complete afwezigheid van onderstuur en de uitstekende motorprestatie in iedere situatie duidelijk merken.

De dynamische kwaliteiten van het model kunnen worden aangepast aan de voorkeuren van de bestuurder dankzij het CUPRA Drive Profile. Men kan kiezen uit vijf modi - Comfort, Sport, Eco, Individual en CUPRA. Het gaspedaal, de versnellingsbak, de DCC, de progressieve stuurinrichting en het sperdifferentieel vertonen een sportievere respons wanneer de CUPRA-modus is geselecteerd.

De elektronische stabiliteitscontrole (ESC) kan worden aangepast aan de eisen van de bestuurder en biedt drie instellingen. Na het starten van de motor is het ESC-systeem volledig verbonden, voor een sportief weggedrag en een hoog veiligheidsniveau. Voor een veel dynamischer gebruik, bijvoorbeeld op een circuit, kan het worden gedeactiveerd op twee niveaus; het eerste schakelt de tractiecontrole uit maar behoudt de ESC; het tweede gaat een stapje verder en deactiveert de ESC helemaal. 

De beste technologie

Net als de andere modellen in de nieuwe SEAT Leon-familie zit de CUPRA boordevol geavanceerde technologie en functies. Naast wat al verkrijgbaar is voor de huidige CUPRA 290, zoals het Radio Media System Plus, Adaptive Cruise Control of Front Assist, zijn er nieuwe verbeterde lichten dankzij de full-ledkoplampen die worden geleverd bij de nieuwe SEAT Leon CUPRA. De richtingaanwijzers zijn nu geïntegreerd met de full-leddagrijlichten, de mistlichten hebben ook leds en de richtingaanwijzers achteraan hebben leds en zijn groter.

In het interieur werd de middenconsole uitgerust met een elektrische handrem, een sleutelvrij toegangssysteem, een draadloze telefoonlader en een 8-duims kleurenaanraakscherm met het allernieuwste inzake in-car-technologie. De interieurverlichting gebruikt ook ledtechnologie, met de mogelijkheid om te kiezen tussen 8 kleuren en de intensiteit aan te passen aan de stemming van het moment.

Naast al deze dingen is de nieuwe Leon CUPRA uitgerust met de meest geavanceerde rijhulpsystemen, multimedia en connectiviteitstechnologie. Pedestrian Protection en Emergency Assist werden verbeterd met nieuwe camera's en radars, die ook de Traffic Sign Recognition efficiënter maken. Traffic Jam Assist is verkrijgbaar voor de DSG-versies, voor meer comfort in stresserende filesituaties. 

Een exclusief design met een gelijkenis met de Leon-familie

Een ander aspect dat de nieuwe SEAT Leon CUPRA onderscheidt van de rest is zijn enorme persoonlijkheid, terwijl zijn design grotendeels overeenstemt met dat van de nieuwe Leon. Wat de buitenkant betreft, werden de nieuwe full-ledkoplampen, inclusief mistlichten, de zwarte B- en C-stijlen en de voor- en achterbumper specifiek ontworpen voor de CUPRA-versie. En daar blijft het niet bij. De CUPRA kreeg grotere luchtinlaten vooraan, dubbele uitlaten in chroom, rode remzadels compleet met CUPRA-logo, aluminium drempels met CUPRA logo vooraan, alsook een exclusieve achterspoiler en getinte ruiten. Er is ook een Performance Pack voor de nieuwe SEAT Leon CUPRA, dat het sportiefste model van de reeks nog sportiever maakt, met zwart glanzende 19-inch velgen, zijstrips die passen bij de kleur van het koetswerk en rode of zwarte Brembo-remzadels.

Binnenin de wagen domineert het CUPRA-logo het lederen stuur met witte stiksels. De deurpanelen zijn bekleed in Alcantara® met carbondetails die terugkeren in de sportzetels. Die laatste zijn ook bekleed in Alcantara® en geperforeerd leder met het CUPRA-logo op de rugleuning; Alcantara®-kuipzetels kunnen als optie worden besteld. De pedalen en voetsteun zijn bekleed met aluminium, en er is ook een tweede STD-poort verkrijgbaar.

Het assortiment koetswerkkleuren werd uitgebreid met twee nieuwe metaalkleuren: Mysterieblauw en Desirerood.