Het ontwerpproces voor een nieuwe wagen bestaat uit een combinatie van geavanceerde technologie en de creativiteit van een team van 200 designers. Driedimensionale weergavesystemen zetten de schets van de ontwerper om in een virtueel voertuig. Maar om een idee voor het eerst in werkelijkheid om te zetten, kan je niet zonder de handen van een bedreven beeldhouwer. Dit zijn de verschillende stappen:

Potlood, papier en 2.000 schetsen: Alle nieuwe wagens beginnen als een potloodtekening op papier. Het team van designers levert tot 2.000 schetsen, waar uiteindelijk slechts één uit wordt gekozen. Hun missie bestaat erin de 'persoonlijkheid' en de kenmerken van het nieuwe model te definiëren, waarbij ze zich onder meer inspireren op architectuur en mode. In die zin kan bijvoorbeeld een handtas, een paar schoenen of een gebouw dienstdoen als inspiratiebron bij het ontwerpen van een zetel.

3D-schetsen: Schoonheid en creativiteit moeten ook verenigbaar zijn met technische eisen. Met behulp van 3D-technologie en lay-outprogramma's worden schetsen omgezet in 3D om het voertuigdesign functioneel te maken.

Net als het spelen van een videospelletje: Aan de hand van een programma dat gelijkt op eentje voor het maken van videospelletjes of tekenfilms, kan het ultieme design van de nieuwe wagen worden gevisualiseerd. Met een full HD-bril op de neus krijgen de ingenieurs hun eerste indrukken achter het stuur van de virtuele wagen. Dankzij deze technieken is de productietijd 10 keer korter dan met conventionele processen.

Een auto in klei op ware grootte: Een kleimodel is nog steeds noodzakelijk om de volumes van een nieuwe wagen op ware grootte te kunnen beoordelen. Een beeldhouwer gaat aan de slag met 2.500 kilo klei en een spatel, en een freesmachine geeft het silhouet van de toekomstige wagen nauwkeurig vorm.

100 lakformules voor één enkele kleur: Het kleurenpallet van een wagen vergt drie jaar werk om iedere afzonderlijke tint te ontwerpen. In het laklab wordt de gewenste schakering gecreëerd met een combinatie van creativiteit en chemie. Voor iedere kleur worden 100 verschillende samenstellingen gemaakt.

Hoe voelt het aan? Niet alleen de juiste kleur moet tot stand worden gebracht maar ook de texturen die de toekomstige klant zal waarnemen in en buiten de wagen. Om dat te doen, werken grafische ontwerpers, textielontwerpers en specialisten in beeldende kunst samen om de oppervlakken te bestuderen en de voorstellen te definiëren voor portieren of dashboards, waarbij ze matte en glanzende oppervlakken combineren met verschillende gestempelde ledersoorten en stikpatronen.

Compleet met de hand gestikt stuur: Al de sturen worden met de hand gestikt door kleermakers die daarvoor uitsluitend vertrouwen op een gebogen naald en hun vakmanschap. Zij ontwerpen de patronen zelf en gebruiken tot 3 km draad per kleur om de zetels of de handremhendel met de hand te bekleden. Deze vakmensen maken deel uit van een team van 200 ambachtslieden en specialisten in digitale recreatietechnieken, dat instaat voor het ontwerp van de wagen.