01 juli 2018

Eind 2016 kreeg deze derde generatie Leon een facelift en 2017 werd het beste jaar uit de geschiedenis van dit model. Wereldwijd is de Leon bovendien het best verkopende SEAT-model en dat al sinds 2014. Wie zei ook weer dat de consument enkel SUV-modellen wil kopen?

Toegegeven, het klopt dat een groot deel van de consumenten SUV-modellen wil kopen. Heel wat automobilisten die bij de SEAT-verdelers over de vloer komen, willen inderdaad een SUV, maar los daarvan zijn er tal van klanten die op zoek zijn naar elementen die ze vooral in de Leon vinden. Wat zoeken ze dan precies in hun nieuwe wagen?

Sexappeal

Ondanks de terechte bezorgdheid over het milieu en de veiligheid - elementen die steeds belangrijker worden - blijkt uit alle onderzoeken dat het belangrijkste criterium bij de keuze van een nieuwe auto steevast design is. Een auto mag best heel veel rationele kwaliteiten bieden, maar hij moet er vooral goed uitzien om de klant te kunnen overtuigen. Precies daarom kiezen onze klanten voor de Leon. Zowel pers als publiek gelooft in de verleidingskracht van de Leon, die in 2012 de nieuwe SEAT-designtaal inluidde. Het werd vooral een assertievere vormtaal met een snuit die meer expressie biedt in combinatie met erg dynamische proporties. Deze stijl was van vanaf het begin erg geslaagd, waardoor de ontwerpers slechts enkele pennenstreken nodig hadden om hem bij de facelift van 2016 nog meer sexappeal te geven.

Technologie

De Leon biedt bijzonder veel mogelijkheden op vlak van connectiviteit.

Hoewel zijn verleidingskracht een doorslaggevend argument blijft, zijn hedendaagse bestuurders ook bijzonder gevoelig voor moderne uitrusting en ook op dat vlak heeft de Leon hen heel wat te bieden. Bij de facelift van 2016 kwam er ook een stevige technologische update, want de Leon kan worden uitgerust met tal van accessoires die inmiddels onmisbaar zijn geworden. Op vlak van multimedia zien we het nieuwe Easy Connect-systeem, SEAT Full Link en SEAT Connected App. Dit technologisch pack biedt alles wat de «Homo Electronicus» verwacht. We hebben het over draadloos opladen van een smartphone tot MirrorLink (Apple CarPlay en Android Auto) en een bijzonder kwalitatief en uiterst gevoelig 8-inch aanraakscherm. Ook op vlak van veiligheid wordt niets aan het toeval overgelaten dankzij de automatische grootlichten, de actieve spoorassistent, de snelheidsregelaar met afstandsradar (door deze twee laatste systemen biedt de Leon ook een semi-autonome rijfunctie in fileverkeer tot 60 km/u), verkeersbordherkenning en automatische noodremfunctie met voetgangersherkenning. Deze Leon heeft het allemaal.

Keuze

De SEAT Leon dankt zijn succes ook aan het erg brede gamma. Dit is één van de zeldzame modellen in zijn segment waarvan verschillende koetswerkvarianten worden aangeboden: de 5-deurs sedan en de ST-stationwagen. Van die laatste ST-variant bestaat ook een X-PERIENCE alle-terreinversie. Ook qua afwerkingsniveau is er een brede waaier aan keuzemogelijkheden. Het gamma bestond al uit de Reference-, Style- en FR uitvoering en na de facelift werd er de Xcellenceafwerking aan toegevoegd. Die biedt vooral luxe en verfijning in het interieur door de combinatie van leer en Alcantara. We zouden zelfs nog een vijfde CUPRA-versie kunnen toevoegen, maar hier gaat het om veel meer dan enkel een afwerkingsniveau.

Ook op vlak van motorisaties biedt de Leon een ruim aanbod. Men kan kiezen uit benzine-, dieselof aardgasmotoren (deze laatsten zijn nog vrij zeldzaam op de markt) met vermogens van 85 tot 180 pk, of zelfs 300 pk voor de uitzonderlijke CUPRA. De Leon wordt eveneens geleverd met een manuele versnellingsbak of met een automatische DSG-transmissie met dubbele koppeling. Er is zelfs keuze tussen voorwielaandrijving of de 4Drive vierwielaandrijving, zodat deze Leon voldoet aan ieders wensen.

Prijs/kwaliteitsverhouding

Een bestuurder of bestuurster die alle troeven van de Leon kent, zal ook aangenaam verrast zijn door het ultieme argument: de prijs, maar het gaat dan vooral over de verhouding tussen prijs en kwaliteit. De SEAT Leon is bovenal een erg betaalbare auto. Maar ondanks dit aantrekkelijke prijskaartje, hoeft men niet in te boeten op vlak van betrouwbaarheid, kwalitatief hoogstaande materialen, verleidingskracht, uitrusting, uitgebreide afwerkingsmogelijkheden of het dynamische rijgevoel waarover de gespecialiseerde pers unaniem is. Kortom, het is erg moeilijk om niet te zwichten voor deze Leon.

Samengevat, de SEAT Leon is meer dan ooit een hartendief, maar dat wil niet zeggen dat hem ontbreekt aan pragmatische argumenten. Volgens ons is het precies omwille van de combinatie dat dit model al vier jaar lang de populairste SEAT is.