“Het moet een wagen zijn die persoonlijkheid, kracht en prestige uitdrukt”

Luidde de opdracht die Alejandro Mesonero, designdirecteur bij SEAT, aan zijn team gaf. Maar hoe tover je een mix van verven en micamineralen om in een elegante kleur? Of welke selectie van stoffen geven het interieur van een wagen een gesofisticeerde look? 

Nu de SEAT Tarraco zijn wereldwijde debuut achter de rug heeft, ontdekken we wat er achter het creatieve proces van dit type voertuig schuilgaat en onthullen we wat de nieuwe designtaal van het bedrijf zal worden.

Liefde op het eerste gezicht

65% van de SUV-klanten baseert zijn aankoopbeslissing op het koetswerkdesign. Eigenlijk zijn de koetswerklijnen typerend voor deze SUV: “Ze zijn agressiever, krachtiger en indrukwekkender”, zegt Xavier Villanueva, koetswerkdesigner van het merk. De voorzijde is een van de meest kenmerkende onderdelen van de SEAT Tarraco: “in vergelijking met andere types voertuigen werd het rooster verticaler geplaatst. Dit geeft deze eerste grote SUV een langere motorkap en lokt robuustere lijnen uit”, voegt hij eraan toe. 

Nieuwe uitdagingen voor ontwerpers

Robuuste, elegante koetswerklijnen vormen de basis bij het ontwerpen van deze voertuigen

Het passagiersgedeelte van een SUV is in vergelijking met de andere modellen ruimer. Deze nieuwe volumes betekenen voor het ontwerpersteam een nieuwe uitdaging: “klanten zoeken naar de juiste balans tussen comfort, ergonomie, prestaties ... dit is een ander aspect waarmee we rekening moeten houden bij het ontwerpen van een SUV”, stelt Daniel Hervás, hoofd interieurdesign bij het bedrijf. In het specifieke geval van de SEAT Tarraco vormde de toevoeging van een zwevend scherm een uitdaging voor het team: “ondanks zijn afmetingen moeten we ervoor zorgen dat de lijnen van de centrale console licht blijven”, besluit Hervás.

Persoonlijkheid door kleurpigment.

“Het formaat, silhouet en de doelgroep bepalen volledig het kleurenpalet van elk model. Elk segment heeft zijn eigen kenmerkende kleuren”, legt Jordi Font uit, een ontwerper in de afdeling Color&Trim bij SEAT. Het palet van een SUV moet “veiligheid en bescherming uitstralen.” “Het vraagt om getemperde of metallic tinten en afhankelijk van het formaat kun je met kenmerken spelen zoals een tweekleurig dak of bepaalde opsmukelementen”, vermeldt Font. Het kleurenpalet van de SEAT Tarraco bevat acht tinten “die hem de elegante genen geven die zijn persoonlijkheid kenmerken”, besluit hij. 

Opgesmukt voor de gelegenheid

Bij het kiezen van de uitrusting voor de grootste SUV werkten de ontwerpers met premiummaterialen: “we kozen voor melange stoffen en voor het eerst afwerkingen in mat chroom die de wagen een gesofisticeerde toets geven,” verduidelijkt Amanda López van de afdeling Color&Trim. Om de veelvoudige combinaties van interieurdesign te controleren, deden ze een beroep op virtual reality.

Virtual reality, de beste hulpbron

Of ze nu gebruikt wordt om de look van het interieur te bepalen, de koetswerklijnen of aerodynamische aspecten, deze technologie speelt meer en meer een beslissende rol. "Voordien konden ontwerpers aan de hand van renders (uitgeknipte afbeeldingen) hun werk bekijken dat voor 60% aan de werkelijkheid beantwoordde. Dankzij virtualiteit is dat cijfer gestegen tot 90%. Dit bespaart ons heel wat tijd”, zegt Manel Garcés, hoofd visualisatie bij SEAT. Door samen te vergaderen en zij aan zij te werken biedt de afdeling visualisatie de nodige tools om het werk voor de ontwerpers te optimaliseren: “op korte tijd verkrijgt het team interieurdesign een 3D-look van wat ze juist enkele minuten ervoor geschetst hebben”, voegt Garcés eraan toe.

Vier modelmakers en meer dan 320 uren

Ondanks het gebruik van nieuwe technologieën is het maken van een kleimodel onontbeerlijk om de levensgrote afmetingen van het nieuwe voertuig voor de eerste keer te beoordelen. 5.000 kilo klei werd er gebruikt om de Tarraco vorm te geven en de grootste uitdaging was om “volumes en verhoudingen van zo’n grote wagen te controleren”, zegt modelmaker Carlos Arcos.

Alle pennen neer

Het werk van de hele afdeling eindigt met een ‘freeze’ ontwerp, een replica in hars van wat het finale voertuig zal worden en die dan gebruikt wordt om de lijnen van het nieuwe model goed te keuren. Dit is de laatste stap in het ontwerpproces, en vanaf dit punt wordt het idee overgedragen aan de ingenieurs.