Voor het op de markt komt, ondergaat elk nieuw SEAT-model een reeks uitgebreide tests in de ijzige kou van het Noordpoolgebied om de ontwikkeling van de wagen verder te verfijnen.

Met sneeuw bedekte bossen zover het oog reikt, temperaturen tot -35° Celsius en een bevroren meer dat werd omgevormd tot een testparcours: zo ziet het testcentrum van SEAT in de buurt van de poolcirkel er uit, waar men jaarlijks bijna 90 voertuigen tot het uiterste test. In deze omgeving met barre klimatologische omstandigheden voor zowel mens als machine, werken bijna 150 technici en ingenieurs om de SEAT's van morgen gedurende hun ontwikkeling aan de meest veeleisende betrouwbaarheidstests te onderwerpen. Elk model wordt ongeveer 40 keer individueel getest over een totale afstand van 30.000 km, wat neerkomt op vier maanden werk!

Stabiliteitscontrole

Het testproces wordt opgedeeld in verschillende stadia en we zien vijf belangrijke stappen: de eerste is stabiliteitscontrole. De cirkelvormige piste op een bevroren meer van ongeveer 6 km2 is ideaal om de wagen gemakkelijk te laten glijden omdat de sneeuw langs de buitenste randen van de baan minder werd geruimd. Tijdens deze test wordt de tractiecontrole geleidelijk aan gedeactiveerd, of zelfs helemaal uitgeschakeld bij de meer sportief georiënteerde modellen. Op het ogenblik dat de auto grip dreigt te verliezen, kan men de goede werking van de elektronische stabiliteitscontrole controleren. Dit systeem wordt geactiveerd om de wagen weer in de juiste richting te brengen.

Remtest

Op twee stroken met een lengte van 200 meter met een verschillend oppervlak dat meer of minder grip biedt, kalibreren de ingenieurs het ABS-systeem van de auto. Ter herinnering : ABS voorkomt dat de wielen blokkeren tijdens het remmen. Het asfalt van het ene strook wordt verwarmd tot 10 graden, terwijl het andere op een temperatuur van -16 graden wordt gehouden, zodat voertuigen onder de meest uiteenlopende omstandigheden kunnen worden getest.

Test van het inlaatsysteem

Voor de goede werking van het inlaatsysteem van de auto is het cruciaal dat de luchtfilter nooit geblokkeerd kan raken. Deze inlaattest wordt uitgevoerd met twee SEAT-modellen die gedurende 50 km aan een snelheid van 80 km/u vlak achter elkaar rijden. Na deze zware test wordt de luchtfilter van de volgende auto gedemonteerd om te zien of de sneeuw de filter niet verstopt, wat tot vermogensverlies zou kunnen leiden.

Geluidstest

De vrieskou in het Noordpoolgebied is een uitstekende manier om de assemblagekwaliteit van een auto te beoordelen. De strenge vorst is ideaal om parasietgeluiden op te sporen bij één van de 3.000 verschillende onderdelen waaruit de SEAT is opgebouwd. In de praktijk wordt het testvoertuig bestuurd door een chauffeur, bijgestaan door een tweede technicus. Het werk van deze twee mensen bestaat erin om parasietgeluiden die op verschillende oppervlakken kunnen voorkomen waar te nemen en te analyseren. Daarom rijden de ingenieurs over een piste met een ruw oppervlak aan een snelheid tussen 20 en 30 km/u om de « werking» van de verschillende componenten in de auto te vergroten.

Intensief gebruik

Elk nieuw SEAT-model wordt in het Noordpoolgebied over een afstand van 30.000 km getest om de duurzaamheid en de betrouwbaarheid op lange termijn te garanderen. Dit lijkt misschien veel, maar het is slechts een klein deel van de tests waaraan een auto wordt onderworpen voor hij op de markt komt. In totaal wordt bijna 150.000 km afgelegd voordat een model uiteindelijk in de showroom komt. Dit is de manier om kwalitatieve auto's te ontwikkelen die steeds aantrekkelijker worden.