SEAT sloot het jaar 2016 af met gestegen verkoopcijfers voor het vierde opeenvolgende jaar. De autoconstructeur leverde in het totaal 410.200 wagens, of 2,6% meer dan in 2015 (400.000) en het beste resultaat sinds 2007. De afgelopen vier jaar zijn de verkoopcijfers van SEAT gestegen met 27,8%, wat neerkomt op 89.200 wagens meer dan in 2012 (321.000). De nieuwe SEAT Ateca gaf de verkoop van SEAT een forse duw in de rug. Er werden al 24.200 exemplaren van de allereerste SUV van het merk verkocht sinds zijn lancering in juli vorig jaar. Dankzij de geslaagde lancering van de Ateca stegen SEATs leveringen met 5,3% tijdens de tweede helft van 2016.

De Ateca-verkoopcijfers worden aangevuld door de groei die de SEAT Alhambra en de SEAT Leon lieten optekenen. Beide modellen sloten 2016 af met het hoogste verkoopresultaat ooit. Samenvallend met zijn 20e verjaardag, steeg ook de verkoop van de minivan van het merk met dubbele cijfers, namelijk met 13,6%, tot een totaal aantal van 30.700 verkochte exemplaren. De verkoop van de Leon steeg met 3,0% tot een totaal van 165.000 wagens. Dit is het beste verkoopresultaat van de Leon sinds hij werd gelanceerd in 1999, en hij is het best verkopende model van het merk. Daarenboven bereikt de SEAT Ibiza het einde van zijn vierde generatie met een hoog verkoopvolume en sloot hij 2016 met 152.000 geleverde exemplaren, wat een beetje minder is dan in 2015 (-0,9%).

SEAT-voorzitter Luca de Meo toonde zich tevreden met de resultaten. “Ons productoffensief is nog maar net begonnen, en wij sluiten alweer een jaar af met positieve resultaten. De lancering van de Ateca stelt ons in staat de nabije toekomst optimistisch tegemoet te zien: hij is reeds de derde pijler van het merk, en vanaf dit jaar zal zijn bijdrage veel duidelijker merkbaar zijn”. In verband met 2017 zei Luca de Meo het volgende: “Met de geüpdatete Leon, de vijfde Ibiza-generatie en de nieuwe Arona willen wij onze verkoopvolumes verhogen. 2017 zal een heel bijzonder jaar worden voor SEAT”.

320.000 geleverde wagens in West-Europa

SEAT sloot het jaar af met een positieve balans in vijf belangrijke Europese landen.

SEAT verkocht 319.900 wagens in West-Europa, of 2,2% meer dan in 2015 (312.800) dankzij het momentum op markten als Oostenrijk (+12,9%), Zweden (+31,3%) en Portugal (+17,0%). Dit is het beste resultaat in de regio sinds 2007. SEAT sloot het jaar ook af met een positieve balans in vijf belangrijke Europese landen. In Duitsland, de grootste markt van het merk, steeg de verkoop met 2,5% tot 90.000 wagens, terwijl Spanje tweede eindigde met 77.200 geleverde wagens (+0,1%). Het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk, SEATs derde en vijfde grootste markten, deden het 0,5% beter met een totaal van respectievelijk 47.400 en 22.500 wagens, terwijl de verkoop met 3,9% steeg in Italië, de zevende grootste markt van het bedrijf, met een totaal van 16.500 geleverde wagens. 

Recordverkoopcijfers in Turkije en Israël

De groei in Polen (+22,0%), SEATs grootste markt in de regio, en in Hongarije (+11,1%) dreef de verkoop van SEAT in Oost-Europa op, met een globale stijging van 8,2% tot 28.200 voertuigen (2015: 26 100). Dit is het hoogste verkoopcijfer in de regio sinds 2008. Daarnaast steeg de verkoop van SEAT met 3,2% in Tsjechië, waar het bedrijf zijn beste resultaat ooit boekte.

In 2016 brak SEAT nogmaals zijn verkooprecord in Turkije en Israël. Turkije, de zesde grootste markt van het bedrijf, bracht meer nieuw volume aan na een stijging van 41,7% tot 19.700 wagens, 5.800 meer dan in 2015. In Israël groeide SEAT met 6,2% en tekende het een totaal van 8.000 verkochte exemplaren op. Daarnaast verkocht SEAT in Mexico, de vierde grootste markt van het merk, in het totaal 24.500 voertuigen, of 1,5% meer dan het jaar ervoor.

Bovendien startte SEAT zijn marketingactiviteiten in Singapore en Mauritius in 2016, twee nieuwe markten die Moldavië en Palestina komen vervoegen, die in 2015 werden geopend.

In 2017 zal SEAT zijn productoffensief aanhouden, dat werd aangevat met de Ateca. Deze maand januari zal de geüpdatete Leon verkrijgbaar zijn bij de dealers, gevolgd door de Ibiza in de eerste helft van het jaar, en vervolgens de nieuwe SEAT Arona. De lancering van de Ateca heeft een positieve impact op de leveringen alsook op de financiële resultaten van het bedrijf. Tijdens de eerste negen maanden van 2016 boekte de firma een bedrijfswinst van 137 miljoen euro, wat 11 keer meer is dan de winst voor dezelfde periode van het voorgaande jaar.

Updates in het dealernetwerk

SEAT sloot 2016 af met voltooide renovaties voor 60% van zijn dealernetwerk van meer dan 1.700 dealers en showrooms met het nieuwe bedrijfsimago. Het nieuwe imago staat voor de naadloze verbinding tussen SEATs bedrijfsidentiteit en merkdesign en symboliseert de waarden van het bedrijf door een open en uitnodigende omgeving te creëren.