SEAT heeft in 2017 wereldwijd al 285.400 voertuigen geleverd. In juli steeg de verkoop met 11,3 %. Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland zijn de drie snelst groeiende markten.

Ook het groeitempo van SEAT is in juli sterk toegenomen. De wereldwijde verkoopcijfers van de autoconstructeur zetten de tweede jaarhelft met dezelfde positieve trend in als de eerste. Met 38.900 voertuigen steeg het aantal leveringen van SEAT in juli met 11,3 % vergeleken met juli vorig jaar (2016: 34.900). De jaarcijfers tonen een groei van 13,4 % ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. SEAT heeft al 285.400 voertuigen verkocht, 33.600 meer dan vorig jaar (2016: 251.800).

Wayne Griffiths, vicevoorzitter voor verkoop en marketing bij SEAT, benadrukte het feit dat “SEAT zich met dit verkoopvolume op de hoogste podiumplaats van de snelst groeiende merken in Europa bevindt. De toename van het aantal geleverde voertuigen overschrijdt duidelijk het marktgemiddelde en we zijn ervan overtuigd dat we dezelfde opwaartse trend in de tweede jaarhelft zullen aanhouden. De recente inhuldiging van de fabriek in Algerije, waar we momenteel de Ibiza assembleren, zal onze prestaties in dat land verbeteren en onze verkoopcijfers buiten Europa blijven verhogen.”

De uitstekende resultaten van SEAT worden ondersteund door een aanzienlijke stijging in de meeste landen waar het merk actief is. Met 62.800 verkochte voertuigen (+20,7 %) staat Spanje, waar SEAT marktleider is, aan de spits voor wat betreft het aantal leveringen. De op één na grootste markt van SEAT is Duitsland, die met 11,2 % groeide en waar 56.500 voertuigen verkocht werden, terwijl het Verenigd Koninkrijk met een groei van 21,2 % en 33.700 verkochte wagens op de derde plaats komt te staan. Frankrijk (15.300; +17,4 %), Oostenrijk (11.000; +20,3 %) en Zwitserland (6.100; +47,6 %) bleven met dubbele cijfers groeien.

Ook de lancering van de nieuwe Ibiza liep verder door in de maand juli . Daarnaast is SEAT met de verkoop van de sportieve versie van de Ateca begonnen. De nieuwe Ateca FR stelt het merk in staat om het assortiment te vergroten van zijn allereerste SUV, die ondertussen één van de belangrijkste pijlers van de Spaanse autoconstructeur is geworden.

De verkoopcijfers geven het bedrijfsresultaat van SEAT een boost.

De toegenomen verkoop in 2017 wordt weergegeven in de halfjaarlijkse resultaten van SEAT. Na 2016 met de beste resultaten in zijn geschiedenis te hebben afgesloten, steeg de bedrijfswinst in de eerste jaarhelft met 40,9 % ten opzichte van dezelfde periode in 2016 en bereikte zo een recordcijfer van 130 miljoen euro. Dit resultaat is eveneens te danken aan een betere verkoopmix, voornamelijk als gevolg van de Ateca. Tegelijkertijd steeg de omzet met 12,7 % en bereikte in de eerste zes maanden van het jaar een resultaat van 5,054 miljoen euro.