SEAT heeft de eerste jaarhelft afgesloten met het beste verkoopresultaat ooit voor het merk. In de eerste zes maanden van 2018 stegen de wereldwijde leveringen van de autoconstructeur met 17,6% tot een totaal volume van 289.900 voertuigen (2017: 246.500). Deze groei met meer dan 43.000 auto's in vergelijking met dezelfde periode in 2017 verpulvert het record dat in 2000 gevestigd werd (278.500).

In juni verkocht SEAT opnieuw meer dan 50.000 voertuigen in één maand (51.400). Dat is 13,7% meer dan in dezelfde periode in 2017 (45.200). Dit cijfer duidt op de beste maand juni in de geschiedenis van SEAT en overtreft het recordaantal dat in 2000 verkocht werd (48.900 stuks).

Volgens Wayne Griffiths, vicevoorzitter marketing en verkoop van SEAT, “zagen we in de eerste zes maanden van 2018 een recordgroei die onze oorspronkelijke verwachtingen overtrof. Na een groei van bijna 15% in 2017 doen we dit jaar nog beter dankzij de boost die de nieuwe Arona gegeven heeft. Bovendien kijken we met vertrouwen de tweede jaarhelft tegemoet. We lanceren dan de CUPRA Ateca en de SEAT Tarraco die ons aanbod komen uitbreiden en ons in staat stellen om nieuwe klanten te bereiken. Bovendien zullen we, net als iedere andere autobouwer, rekening moeten houden met de mogelijke gevolgen van de nieuwe WLTP-typegoedkeuringsnorm."

De Spaanse autoconstructeur levert wereldwijd 289.900 voertuigen en boekt de beste eerste jaarhelft in zijn geschiedenis.

Van januari tot juni steeg de verkoop van SEAT dankzij de uitstekende resultaten die behaald werden in de grootste Europese landen, met overal een groei met dubbele cijfers. Spanje staat qua SEAT-verkoop bovenaan met 62.000 geleverde auto's (+14,9%). Daarmee is SEAT het grootste merk op de Spaanse markt. Met dank aan onder meer de Leon en Ibiza die de Spaanse verkoopstatistieken aanvoeren. In Duitsland steeg de verkoop nog sterker. Het is de op een na grootste markt voor SEAT, met 57.200 verkochte voertuigen (+17,7%). Het VK ging meer dan 20% vooruit (35.900; +21,7%) en wordt zo de op twee na grootste markt voor SEAT. Met deze cijfers overtreft het land bovendien zijn hoogste verkoopresultaat voor de eerste jaarhelft (29.500 auto's vorig jaar). Frankrijk (15.800; +18,7%) en Italië (12.800; +21,6%), de landen waar SEAT het beste resultaat voor de eerste jaarhelft sinds respectievelijk 2011 en 2009 liet optekenen, vervolledigen de top vijf van markten met een heel gezonde omzetgroei.

SEAT boekt ook vooruitgang in de overige Europese landen, met name in Oostenrijk (11.700; +23,0%), waar SEAT het op twee na bestverkopende merk is en zijn beste eerste jaarhelft ooit heeft afgesloten, Portugal (5.700; +18,1%) en Nederland (5.100; +27,6%).

Voor België staat de teller momenteel op 6.184 voertuigen, wat maar liefst 43,9 procent beter is dan in 2017. Het leeuwendeel van de Belgische verkoop (55,6%) staat op naam van de twee SUV’s in het gamma: de Ateca en (vooral) de Arona die in zijn eentje goed is voor 35% van de volledige SEAT-verkoop in ons land. Dat hoofdzakelijk de meest recente modellen – Arona, Ateca, New Ibiza en Leon - de sterkhouders in de Belgische SEAT-cijfers zijn, bewijst dan weer dat het productoffensief van het merk aanslaat. Ook in landen buiten Europa werd een sterke groei opgetekend, zoals Algerije, waar de verkoop van SEAT in de eerste jaarhelft verelfvoudigde (11.400 auto's; 1.000 in de eerste zes maanden van 2017) doordat de nieuwe Ibiza in de fabriek van Relizane geassembleerd wordt.

SEAT stelt op 18 september in Tarragona de nieuwe Tarraco voor.

Een tweede jaarhelft boordevol nieuwigheden

SEAT brengt in de tweede helft van dit jaar twee nieuwe modellen op de markt. Op 18 september wordt de nieuwe Tarraco voorgesteld. Dit model vervolledigt het SUV-gamma van SEAT, dat momenteel bestaat uit de Arona en de Ateca. Tarraco, de Latijnse naam van de stad Tarragona, werd bij stemming gekozen door de meer dan 140.000 enthousiastelingen die deelnamen aan de laatste fase van de #SEATseekingName-wedstrijd. Heel toepasselijk zal de nieuwe SUV van SEAT voorgesteld worden in de Tarraco Arena in de stad Tarragona.

Naast de Tarraco zijn er nog twee andere nieuwigheden - de CUPRA Ateca, het eerste nieuwe model van het merk CUPRA, en de Arona TGI, de eerste SUV op de markt die aangedreven wordt door cng. Voor het einde van het jaar zal de duurzaamste versie van de Arona deel uitmaken van het cng-aanbod van SEAT, dat momenteel de Mii, de Ibiza en de Leon omvat.