Ze zijn goedkoper in gebruik en even veilig en krachtig als auto's die aangedreven worden door benzine of diesel. Door onwetendheid of vanwege het feit dat deze technologie nog relatief nieuw is, bestaan er tal van mythes rond voertuigen die op aardgas (CNG) rijden. Andrew Shepherd, hoofd CNG Product bij SEAT, veegt deze foute overtuigingen van tafel en legt uit hoe deze duurzame voertuigen werken.

1) Hetzelfde gevoel aan het stuur? Ja. Het idee dat rijden met een wagen op CNG verschilt van rijden met conventionele voertuigen, is fout. In feite “is het gevoel tijdens het rijden exact hetzelfde. Ook de prestaties van aardgasmotoren zijn identiek aan die van diesel- of benzinemotoren met hetzelfde vermogen”, bevestigt de deskundige.

Ze zijn zuiniger, even veilig en even krachtig; de CNG-deskundige bij SEAT ontkracht enkele misvattingen over deze voertuigen

2) Is een gastank even veilig? Absoluut. "Gastanks worden ontworpen, gefabriceerd en gecertificeerd volgens de hoogste industrienormen”, merkt Shepherd op, en hij voegt eraan toe dat deze gastanks “uitgerust zijn met een veiligheidsklep, waarlangs het gas in extreme omstandigheden gecontroleerd vrijkomt in de buitenlucht.” Daarnaast werden alle componenten getest, zodat ze “extreme omstandigheden kunnen verdragen: de tank bereikt een maximale druk van zo'n 200 bar, maar is zo ontworpen dat ze bestand is tegen meer dan het dubbele”. Verder benadrukt Shepherd dat de mythe dat gas kan bevriezen in gebruiksomstandigheden “onmogelijk” is omdat “de buitentemperatuur lager dan 160 graden onder nul zou moeten zijn voordat het aardgas vloeibaar wordt”.

3) Kan men rijden wanneer de vervuiling een kritiek punt bereikt heeft? Ja. Deze auto's worden geclassificeerd met het 'ECO'-label. U mag dus met deze auto's rijden wanneer de toegang tot stadskernen beperkt wordt vanwege de vervuiling. Daarnaast biedt dit type aandrijving in heel wat landen duidelijke voordelen voor de eigenaars van aardgasmodellen, zoals een belastingverlaging tot 75%, vrijstelling van de belasting op inverkeerstelling en verlaagde tarieven voor parkings en tolwegen.

Met deze modellen kun je tot 1.300 kilometer afleggen zonder dat je hoeft bij te tanken, dankzij hun dubbele gas- en benzinetank

4) Kan men blijven rijden wanneer het gas op is? Ja. Wanneer het gas in de tank volledig opgebruikt is, schakelt de auto automatisch over op benzine. “De bestuurder kan blijven rijden zonder dat hij hoeft te stoppen, en op het dashboard gaat er een waarschuwingslampje branden dat aangeeft dat de auto op benzine aan het rijden is”, legt Andrew Shepherd uit. Het rijbereik zonder dat u hoeft bij te tanken, bedraagt 1.300 kilometer dankzij deze dubbele aandrijvingstechnologie van SEAT. Dat is de afstand tussen Barcelona en Frankfurt. Bijtanken met gas is mogelijk in Europese landen die een netwerk van gasstations hebben, want “het systeem maakt gebruik van een universeel mondstuk”.

5) Kan ik alleen op gas rijden? Ja. Voertuigen op CNG kunnen standaard op gas rijden, en u kunt blijven rijden zonder dat u hoeft over te schakelen naar de andere tank. Desondanks hebt u altijd een minimale hoeveelheid benzine nodig wanneer u de motor start bij extreem lage temperaturen of meteen nadat u bijgetankt hebt met aardgas. Deze hoeveelheid benzine wordt best binnen de zes maanden verbruikt.

6) Kosten ze ongeveer evenveel als traditionele voertuigen? Ja. De verkoopprijs van deze auto's is vergelijkbaar met die van diesel- en benzineauto's, en dan hebben we het nog niet over hun voordelen op lange termijn. In die zin wijst Andrew erop dat “het maar om en bij 13 euro kost om de tank te vullen”. Met een auto op CNG “kun je dus 30 procent besparen in vergelijking met diesel en 55 procent in vergelijking met voertuigen met een benzinemotor.”

7) Hebben ze vergelijkbaar onderhoud nodig? Ja. De mechanische werking van voertuigen op gas is dezelfde als die van conventionele auto's. “Het klopt niet dat de bougies of filters vaker vervangen moeten worden”, weerlegt de deskundige van SEAT de mythe die suggereert dat CNG-motoren oververhitten en duurder in onderhoud zijn. Het enige verschil is dat “de luchtdichtheid van het gassysteem gecertificeerd moet worden voor elke technische controle, en dat de toestand van de tanks om de vier jaar in een gespecialiseerde garage visueel gecontroleerd moet worden”. Deze controles zijn het bewijs dat de hoogste veiligheidsnormen gehanteerd worden bij auto's met aardgasmotoren.

Voor Andrew Sheperd wijst alles erop dat deze brandstof een sleutelrol zal spelen in de mobiliteit van de toekomst. Zo is de verkoop van SEAT-voertuigen op CNG in Spanje bijvoorbeeld met 237% gestegen in 2017.