DE ONSTUITBARE GROEI VAN DE SUV

Waarom houden zoveel mensen van SUV's? Wat hebben deze wagens waardoor klanten voor een dergelijk model kiezen? Volgens experts ligt het antwoord in de geëvolueerde noden en behoeften van de mens, want auto's zijn immers "altijd een afspiegeling geweest van de samenleving", verklaart Lluís Puerto, technisch manager van de Spaanse mobiliteitsvereniging Fundación RACC. 

Ook Jordi Brunat, professor planningsstrategie aan de ESADE Business School en eveneens gespecialiseerd in de autosector, is dezelfde mening toegedaan: "Auto's zijn een verlengstuk van mensen, van hun persoonlijkheid, hun levensstijl, gewoontes, financiële situatie, sociale inzichten en hun positie in de samenleving." Om die reden gaan de evolutie van de samenleving en van auto's van oudsher hand in hand.

In zijn meer dan 100-jarige geschiedenis heeft de auto verschillende rollen vervuld: "Eerst", aldus Lluís Puerto, "was het een statussymbool, een vervoermiddel voor de hogere lagen van de bevolking." Door de jaren heen is de samenleving steeds hogere eisen gaan stellen op automobielvlak. Los van factoren zoals de veiligheid, die vandaag fundamenteel is, is een van de jongste trends de connectiviteit, "die van kapitaal belang is om de evolutie in de volgende tien jaar te begrijpen", verzekert Puerto. "De diensten die we vandaag met onze mobiele telefoon ter beschikking hebben en zonder dewelke we haast niet meer kunnen leven, moeten op natuurlijke wijze geïntegreerd worden in onze auto's, en dat is exact wat we nu zien gebeuren", voegt hij eraan toe.

De auto-industrie heeft zich doorheen de jaren aan de evolutie van de samenleving aangepast. Vandaag leven we in een tijdperk van de compacte SUV, een segment dat terrein wint door zijn "veelzijdigheid en de mogelijkheid om een antwoord te bieden op de behoeften van een heel gezin, bovenop de kwaliteiten die deze wagens hebben voor stedelijk of interstedelijk verkeer over langere afstand", aldus de RACC-expert.

SEAT profiteert van die gelegenheid om toe te treden tot dit segment, met de lancering van zijn eerste compacte SUV rond het midden van dit jaar. "Het ideale moment", vertelt Arantxa Alonso, die werkt voor de afdeling Product Marketing bij SEAT. "Met de Leonformule hebben we getoond dat we een volwassen merk zijn dat in staat is om wagens te bouwen die zich onderscheiden door hun technologie en kwaliteit. Zo hebben we de onderneming geholpen om haar verkoopcijfers te verhogen en te consolideren door toe te treden tot nieuwe segmenten, zoals dat van de compacte SUV's."

Alonso is van mening dat de SUV-klant in essentie op zoek is naar vier elementen: een hoger veiligheidsgevoel dankzij het robuustere karakter van de wagen, een moderner design, meer veelzijdigheid en meer ruimte. Ze redeneert dat deze kenmerken het meest gewaardeerd worden door mannelijke klanten van gemiddeld 52 jaar oud, hoewel ook vrouwen er veel belang aan hechten. "Door de hogere zitpositie krijgen vrouwen een groter gevoel van veiligheid, waardoor ze minder bang zijn om in de stad te rijden. Het is alsof je in een versterkte burcht zit", vertelt Alonso.

Volgens de gegevens waarop de Spaanse constructeur zich baseert, zal de verkoop van dit modeltype naar schatting met 25% stijgen tegen 2020, waardoor er meer dan 1.550.000 exemplaren van dit voertuigtype zullen rondrijden in West-Europa. "Het bewijs dat dit geen voorbijgaande trend is, maar dat de SUV zal blijven", besluit Alonso.