Een studie van de Financial Times erkent SEAT als voortrekker op het vlak van digitale transformatie. Het prestigieuze Britse dagblad selecteerde samen met Google, Nesta en The Innovation Foundation 100 organisaties, mensen en ondernemingen uit 4.000 inzendingen die aan de top van de digitale transformatie staan in Europa, een sleutelfactor voor economische groei, het scheppen van banen en het toetreden tot nieuwe markten. Bij de erkenning van SEAT verwees de Financial Times naar het open innovatieprogramma van de onderneming in de vlaggenschipfabriek in Martorell, dat helpt bij het aanpakken van de digitale productie-uitdagingen.

Het rapport van de Financial Times kiest 100 Europese ondernemingen die toonaangevend zijn op het gebied van digitalisering.

Luca de Meo, voorzitter van SEAT, zei dat “digitalisering een strategische prioriteit is. SEAT is een van de bedrijven die het meest in onderzoek en ontwikkeling investeert in Spanje. Het heeft zijn inspanningen toegespitst op de ontwikkeling van nieuwe technologieën om de productiviteit te verhogen en zijn activiteiten te diversifiëren. Wij doen er alles aan om een referentie te worden inzake toekomstige mobiliteit. Dat wij door de Financial Times geselecteerd werden als een van de 100 Europese voortrekkers op het vlak van digitale transformatie, is een belangrijke erkenning voor de inspanningen die het bedrijf en het volledige team leveren.”

Industry 4.0, de sleutel tot de digitalisering van SEAT

SEAT heeft een ambitieus transformatieproces in gang gezet, waarbij alle productieactiviteiten met de meest disruptieve technologieën op de markt aangepast worden aan de digitale omgeving. De Spaanse autofabrikant ontwikkelt en gebruikt digitale tools en oplossingen die gericht zijn op de productie van voertuigen en die de onderneming in staat stellen om efficiënter, flexibeler en soepeler te worden. Zo wordt door de implementatie van artificiële intelligentie, het gebruik van samenwerkende robots evenals virtuele realiteit en big data in de fabriek van Martorell het ontwerp en de productie van de voertuigen ingrijpend veranderd.

Verder beschikt SEAT over een biomechanisch laboratorium dat zich onderscheidt door zijn bijdrage aan de ontwikkeling van ergonomischere werkstations. Deze voorziening, de enige in Spanje, is uitgerust met meer dan 20 camera's die de kenmerken van het skeletspierstelsel van de arbeiders in 3D verwerken. Het doel is om aandoeningen als gevolg van het productieproces te voorkomen en de revalidatie bij letsels te verbeteren. Daarnaast heeft SEAT opleidingsprogramma's geïmplementeerd met behulp van een innovatieve methode die de industriële transformatie op een eenvoudige, interactieve en digitale manier uitlegt. Sinds de start van het programma hebben meer dan 2.500 werknemers de opleidingen gevolgd.

In het kader van de Easy Mobility-strategie heeft SEAT zich tot doel gesteld een portefeuille van producten en diensten uit te bouwen om aan klanten nieuwe stedelijke mobiliteitsoplossingen aan te bieden. In dit verband heeft SEAT in 2017 Metropolis:Lab Barcelona gecreëerd, een kenniscentrum dat gewijd is aan het onderzoek en de ontwikkeling van nieuwe stedelijke mobiliteitsoplossingen en dat geïntegreerd is in het IT Lab-netwerk van de Volkswagen-groep. Dit jaar heeft de onderneming XMOBA gelanceerd voor het testen en op de markt brengen van mobiliteitsdiensten. Daarnaast heeft SEAT Respiro overgenomen, een bedrijf dat baanbrekende carsharingdiensten per uur aanbiedt in Spanje.

Tijdens het Smart City Expo World Congress, stelde SEAT zijn nieuwste ontwikkelingen voor, die zijn wereldwijde transitie naar een slimmere en duurzamere mobiliteit zullen helpen bevorderen. Tot de initiatieven die SEAT Metropolis:Lab ontwikkeld heeft, behoren onder meer ridesharing en Bus On Demand, dat XMOBA in 2019 zal uitrollen als proefproject. Andere nieuwigheden waren onder meer de evolutie van de conceptcar SEAT Cristobal, die nu uitgerust is met 5G-technologie, het nieuwe maatschappelijk verantwoorde navigatieproject in samenwerking met Waze en het stadsbestuur van Barcelona, en het eerste voertuig van het merk in zijn stedelijke micromobiliteitsstrategie, de SEAT eXS powered by Segway.