Op het Smart City Expo World Congress presenteert SEAT de nieuwigheden die de toekomstige stedelijke mobiliteit mee zullen helpen vorm geven. Het congres vindt plaats in Barcelona van 13 tot 15 november en is het decor voor het aankaarten van de uitdagingen waar steden voor staan om de globale transitie naar een slimmere en duurzamere mobiliteit te promoten.

SEAT Metropolis:Lab Barcelona en XMOBA onthullen hun nieuwe Ridesharing- en Bus on Demand-projecten.

Bezoekers van de SEAT-stand op de expo kunnen er de nieuwe oplossingen die door Metropolis:Lab Barcelona van SEAT zijn ontwikkeld ter verbetering van de mobiliteit ontdekken. Het gaat om Ride sharing en Bus on demand die XMOBA volgend jaar zal implementeren als proefproject; de evolutie van de SEAT Cristobal concept car die werd uitgerust met 5G-technologie; het nieuwe maatschappelijk verantwoorde navigatieproject in samenwerking met WAZE en het stadsbestuur van Barcelona; en het eerste voertuig geboren uit de strategie van stedelijke micromobiliteit van het merk, nl. de SEAT eXS powered by Segway.

SEAT-voorzitter Luca de Meo verklaart dat “SEAT niet alleen als een van de benchmarks wil fungeren in de automobielsector maar dat het zich ook als doel heeft gesteld de toekomstige mobiliteit mee uit te tekenen. De projecten die we voorstellen op Smart City Expo zijn voorbeelden van SEAT’s knowhow om initiatieven te ontwikkelen die mensen in staat stellen om zich efficiënter en duurzamer te verplaatsen.” De Meo voegt er ook aan toe dat “de visie van de stad van de toekomst een omgeving is waar verschillende technologieën en soorten voertuigen samenkomen, en we geloven dat oplossingen zoals de eXS de mobiliteit in deze nieuwe realiteit een duwtje zullen geven.”

XMOBA en Metropolis:Lab werken samen voor een betere mobiliteit

Teams bij XMOBA en Metropolis:Lab, twee onafhankelijke bedrijven van de SEAT-groep, werken samen om intelligente oplossingen te ontwikkelen die mobiliteit in steden verbeteren.

Het Bus on demand-project, ontwikkeld door Metroplis:Lab, streeft naar een verbetering van het openbaar vervoer met een dienst die voldoet aan de behoeften van de gebruiker met inbegrip van het wijzigen van zowel de route als de dienstregeling van de bussen. Het doel van het project is het gebruik van de bestaande bussen te optimaliseren door het aanbieden van flexibele routes die zich aanpassen aan een realtimevraag. Het initiatief gaat van start in Wolfsburg (Duitsland) met een proefproject en zal de komende maanden naar Barcelona komen voor de implementatie ervan in een tweede fase.

De tweede oplossing die wordt voorgesteld is de app Ridesharing die ontwikkeld werd door Metropolis:Lab. Na een initiële proeffase die werd gehouden met een aantal SEAT-medewerkers in Martorell, zal de app de komende maanden worden opengesteld voor alle gebruikers. Ridesharing brengt gebruikers die met de wagen naar het werk gaan, met elkaar in contact. Mensen die in dezelfde buurt wonen kunnen dus samenrijden. Via deze oplossing beoogt het bedrijf het aantal voertuigen op de wegen te verminderen en de verplaatsingsefficiëntie te verhogen.

SEAT showcases urban mobility solutions at Smart City Expo

De return van de SEAT Cristobal, nu met 5G-technologie

SEAT brengt ook de Cristobal 5G in de spotlight, het prototype dat geavanceerde rijhulpsystemen integreert, zodat risico’s en ongevallen verminderen. Naar aanleiding van deze evolutie beschikt de Cristobal nu over 5G-technologie die de wagen toelaat te connecteren met voetgangers en straten in zijn omgeving. Een gebruikssituatie werd recentelijk in Segovia en Talavera de la Reina voorgesteld in samenwerking met Telefónica.

SEAT Cristobal, nu met 5G-technologie, laat de wagen connecteren met zijn omgeving.

Luca de Meo legt uit dat “Cristobal een goed voorbeeld is van het kunnen van een geconnecteerde wagen in de doelstelling om het aantal ongevallen naar nul te brengen. We werken eraan in de toekomstige SEAT-modellen 3 tot 17 veiligheidsassistenten te integreren waarmee deze ‘bewaarengel’ is uitgerust en die al in een gevorderde ontwikkelingsfase zitten."

Drie functies van de Cristobal die in de laatste fase zitten alvorens ze worden opgenomen in nieuwe SEAT-lanceringen zijn de Exit Assistant, een sensor die aankomende wagens of motorvoertuigen detecteert bij het openen van de deur; de Display Mirror, een deurspiegel die komaf maakt met dode hoeken; en de geavanceerde ACC die de snelheid automatisch en onafgebroken aanpast aan de snelheidsbeperkingen.

Maatschappelijk verantwoord navigeren met SEAT, WAZE en het stadsbestuur van Barcelona

Als gevolg van de overeenkomst in 2017 werd SEAT het eerste merk dat de voorspellende navigatie van WAZE in zijn voertuigen installeerde. Beide merken zetten nu samen met het stadsbestuur van Barcelona de volgende stap in hun samenwerking.

Het analyseren van data die door het stadsbestuur worden aangereikt en waarbij gebruik wordt gemaakt van artificiële intelligentie stelt SEAT in staat gebeurtenissen te voorspellen die verkeersopstoppingen kunnen veroorzaken. Men denke aan voetbalwedstrijden, concerten, leveringen of het ophalen van personen. Met deze informatie zal WAZE zijn gebruikers informeren over de redenen voor het nemen van een andere route. Op deze manier zal de stedelijke mobiliteit verbeteren en zullen ongevallen die doorgaans voorvallen tijdens piekuren en dit type gebeurtenissen vermeden worden.

SEAT’s eerste stedelijke micromobiele voertuig

Vorige week heeft SEAT de lancering aangekondigd van de SEAT eXS powered by Segway, een voertuig dat staat voor de eerste stap van het merk in zijn strategie voor micromobiliteit.

Bezoekers van de Smart City Expo krijgen de kans om een testrit te maken op een terrein dat hiervoor door SEAT werd ingericht en dat opengesteld is voor het publiek. De nieuwe SEAT eXS werd exclusief ontworpen door SEAT voor zijn klanten en pakt uit met de toonaangevende elektrische technologie van Segway die in het platform van de Segway ES2 werd geïntegreerd.

Met deze oplossing kunnen gebruikers de resterende afstand van eender welke rit makkelijk overbruggen en hebben ze zelfs toegang tot plaatsen die moeilijk bereikbaar zijn met de auto. Dankzij zijn grote 8-duimswielen laat de eXS zich erg makkelijk besturen en de ophanging voor en achter staat garant voor een comfortabel rijgedrag. De combinatie van batterij en motor helpt de eXS aan een topsnelheid van 25 km/u. De eXS kan ook connecteren met een extra batterij om zijn rijbereik uit te breiden. Dit beslaat een maximum van 45 km afhankelijk van de omstandigheden.

SEAT introduceert de nieuwe eXS die vanaf begin december 2018 bij alle dealers van het merk kan worden gekocht voor €599. Voor het einde van dit jaar wordt hij nog te koop aangeboden in Spanje, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Portugal. De rest van Europa volgt in 2019.

Het is SEAT’s bedoeling om permanent in wisselwerking te staan met instellingen en stadsbesturen die willen bijdragen tot een betere mobiliteit in de toekomst. Om die doelstelling waar te maken selecteert SEAT momenteel Spaanse steden waar het een publiek proefproject rond SEAT eXS-deelvloten kan implementeren. XMOBA dat recentelijk opgericht en onafhankelijk is van de SEAT-groep draagt de verantwoordelijkheid voor het uitvoeren van de tests. Het zal het potentieel van de elektrische kick scooter bestuderen die de mobiliteit in de stadskernen moet verbeteren.

Hello, Hola, Alexa!

SEAT was het eerste merk in Europa die de Amazon Alexa integreerde: de spraakdienst van Amazon gebaseerd op cloudtechnologie. Vorige week werd de dienst gelanceerd in het Spaans, Italiaans en Frans om de klanten in de drie markten een breed gamma van functies via eenvoudige spraakbediening aan te bieden. Op de stand van SEAT op de Smart City Expo kunnen bezoekers kennis maken met de Engelse en Spaanse versies van Alexa.