SEAT rondt zijn vierde deelname aan het Mobile World Congress (MWC) met succes af. Het Spaanse merk maakte dankbaar gebruik van ’s werelds grootste technologische showcase om zijn verregaande betrokkenheid bij de digitale transformatie in ieder domein van de automobielsector te presenteren. Tijdens het vier dagen durende congres fungeerde de stand van het merk dan ook als een baken voor autodigitalisering en de ontwikkeling van de mobiliteit van de toekomst.

Prominenten onder het grote aantal bezoekers aan de SEAT-stand op het congres waren onder anderen de Spaanse minister van energie, toerisme en digitale agenda Álvaro Nadal, de directeur-generaal van het Israëlische ministerie van economie en industrie Shai Rinsky, de burgemeester van de gemeente Hospitalet del Llobregat Núria Marín, de directeur-generaal van Fira de Barcelona Constantí Serrallonga, de directeur van Mobile World Capital Carlos Grau en Kim Faura, directeur-generaal van Telefónica.

SEAT-voorzitter Luca de Meo: “vier jaar geleden, toen wij als een van de eerste autobouwers deelnamen aan het MWC, beseften wij meteen dat dit congres een belangrijke impuls voor ons zou betekenen”. Daarnaast wilde de voorzitter van het bedrijf benadrukken dat “SEAT ook een technisch bedrijf is en dat wij op dit congres willen blijven vertrouwen om te tonen wat wij tot nu toe hebben bereikt, maar vooral ook om te leren van andere industriële leiders en contacten te leggen met bedrijven die ons kunnen helpen de toekomstige mobiliteitsscenario’s voor steden tot volle ontwikkeling te brengen”.

Tijdens het evenement demonstreerde het bedrijf een aantal van zijn jongste innovaties op het vlak van toekomstmobiliteit. Zo konden bezoekers aan de stand de succesvolle SEAT Leon Cristobal concept-car bewonderen, een soort ‘engelbewaarder’ voor bestuurders, met meer dan 15 veiligheidshulpsystemen, of plaatsnemen in de SEAT Connected Experience 2.0, een indrukwekkende gepersonaliseerde simulator die gebruikers een idee geeft van hoe autorijden er in de toekomst uit zal zien.

Inzet voor digitalisering en toekomstige mobiliteit op het MWC.

Naast de dagelijkse activiteit van de stand vatte SEAT ook post op het MWC-podium om belangrijke ontwikkelingen aan te kondigen die de toekomst van het merk zullen bepalen. Eén opvallende ontwikkeling is de strategische samenwerking met Shazam, de populaire muziekherkenningsservice, die het merk in staat stelt vooruitgang te blijven boeken in zijn streven om klanten een zo hoog mogelijk niveau van veiligheid te verschaffen. Op een persconferentie kondigde het merk bovendien de oprichting van een nieuw bedrijf aan, XMOBA, dat zich zal bezighouden met het opsporen, testen en financieren van initiatieven die erin slagen oplossingen te bevorderen die de toekomst van de mobiliteit verbeteren. Daarnaast maakte de autobouwer zijn intentie bekend om deel te nemen aan een van de meest substantiële projecten waar Barcelona zich voor geplaatst ziet, namelijk het veranderen van de stad in een 5G technologische hub. Het doel van SEATs deelname aan het project bestaat erin samen te werken met onder meer de Catalaanse regering, de gemeenteraad van Barcelona en Mobile World Capital, de promotoren van het initiatief, voor het ontwikkelen van 5G-technologie in een geconnecteerd prototype dat volgend jaar in de stad zal worden getest.

Eerste stap in de richting van toekomstige strategische samenwerkingen

In SEATs trefpunt op het congres werden ook verscheidene strategische meetings gehouden tussen stafleden van het bedrijf en een aantal belangrijke figuren uit de technologische sector. Met deze meetings, die in een soort speed dating-formaat plaatsvonden, wil SEAT de funderingen leggen voor nieuwe contracten, die het bedrijf in staat zullen stellen de digitalisering in de automobielsector te blijven aanvoeren en verdere vooruitgang te boeken in projecten rond connectiviteit en artificiële intelligentie. Er vonden belangrijke vergaderingen plaats met toonaangevende bedrijven als Microsoft, Amazon en Waze, uitmuntende lokale spelers als Caravelo en Inbenta, en door SEATs XPLORA-team in Israël geïdentificeerde bedrijven als Neura en Anagog.

4YFN, trefpunt voor het meest innovatieve talent

Parallel met het MWC nam SEAT ook dit jaar weer deel aan 4 Years From Now, het internationale trefpunt voor ondernemers en technologische startups, waar het merk verscheidene initiatieven voorstelde, zoals een Open Innovation Challenge voor startups voor het bedenken van oplossingen voor processen in het kader van Industry 4.0, en het SEAT DisrUP-programma, dat er samen met Pangea op gericht is jong talent aan te trekken. Bovendien had het bedrijf een ruimte voor het rekruteren van hooggekwalificeerde tech professionals, die het merk moeten helpen de uitdagingen van de toekomst aan te gaan.