SEAT zal zijn digitale potentieel tentoonstellen tijdens het komende Mobile World Congress. De autofabrikant, die voor het derde jaar op rij deelneemt aan het congres, heeft voor het eerst zijn eigen stand en een ambitieuze aanpak. Connectiviteit, de identiteit van SEAT als sleutel tot zijn digitale ecosysteem, een prototype van een elektrische auto en uitleg van experts over nieuwe technologieën gelden als hoofdthema’s van SEAT op het het MWC. Je kan ze allemaal ontdekken op de 500m² grote stand in Hal 3.

Centraal op de stand vind je een impressionante simulator waar je de nieuwe SEAT-ontwikkelingen kan bekijken. Je ontdekt een nieuwe interactie tussen auto, bestuurder en omgeving. Met als doel een koploperspositie op vlak van voertuigconnectiviteit, creëerde het bedrijf een geheel digitaal ecosysteem, waartoe je toegang krijgt via de SEAT ID. Op die manier wil het merk de op maat gemaakte gebruikservaring van de bestuurder vergroten.

Na het configureren van hun smartphone, kunnen bezoekers plaats nemen aan het SEAT-stuur om op een 88-inch scherm te ontdekken welke applicaties en on-demand functies het merk voor hen in petto heeft. Een planning assistent zal bestuurders helpen hun reistijd te optimaliseren door te anticiperen op hun behoeften en zelf suggesties te geven. Real-time verkeersvoorspellingen, en-route advies (restaurants, winkels, diensten, enz.) en tips die inspelen op wijziging van plannen zijn enkele van de kenmerken van het digitale ecosysteem dat SEAT inmiddels ontwikkelt. Stel je voor dat je nooit meer te laat op het werk bent, omdat je auto je continu bijstaat tijdens je reis?

Totdat alle applicaties ondergebracht zijn in hetzelfde ecosysteem, biedt SEAT dezelfde functies aan via Dongle, een apparaat voor voertuigen die geen ondersteuning bieden voor dergelijke digitale technologie. Op die manier krijgen ook bestuurders van oudere wagens de kans om te genieten van deze nieuwe ervaringen voordat de connected car wordt gelanceerd.

Elektrisch prototype

Bovenop de ontwikkelingen wat betreft connectiviteit, stelt SEAT ook een prototype voor op het MWC. Het voertuig zal de mogelijkheden van het digitale ecosysteem testen in gedeelde wagens in Barcelona. De komende weken implementeert SEAT een car-sharing pilotproject voor werknemers met zo’n wagen in de stad. Gebruikers krijgen toegang tot deze service met Digital Access technologie, speciaal ontwikkeld voor gedeelde economische omgevingen, die ervoor zorgt dat je je smartphone als autosleutel kan gebruiken.

SEAT Talks

Het derde deel van de SEAT-stand wordt toegewijd aan SEAT Talks, een programma van lezingen waar verschillende sprekers zullen vertellen over automobiele connectiviteit en de rol die technologie gaat spelen in toekomstige mobiliteit en auto-industrie; een open, “Speak Easy” ruimte voor mobiliteit en nieuwe bedrijfsmodellen. Onder de deelnemers vinden we internationaal gerenommeerde experts terug, zoals Johann Jungwirth, Chief Digital Officer bij Volkswagen AG, Vincent Rosso, General Manager bij BlaBlaCar in Spanje; professor Enrique Dans van de IE Universiteit of Max Krasnykh en Nadav Zohar van de transportapp Gett.

Naast deze gastsprekers vinden we de medewerkers van het Easy Mobility team; SEAT’s transversale team dat werkt aan ontwikkelingen rond digitalisering en R&D, customer experience en nieuwe bedrijfsomgevingen. Dit team bereid SEAT voor op de toekomstige uitdagingen in de automobielsector; bijvoorbeeld door digitalisering, elektrisering, nieuwe mobiliteitsservices en de connected car. Zij zullen de bezoekers uitleggen wat SEAT hierrond onderneemt. Ook kan je hier terecht voor presentaties van nieuwe ontwikkelingen van startups in samenwerking met SEAT.

4YFN en YOMO

Het blijft niet enkel bij de MWC voor SEAT. Verder neemt het bedrijf ook deel aan het Four Years From Now (4YFN) congres voor startups, waar de autofabrikant de mogelijkheid krijgt om groot talent en professionals uit technologische bedrijfstakken aan te werven. VIP’s en gastsprekers zullen voor hun vervoer naar de MWC en 4YFN congressen, gebruik kunnen maken van SEAT-wagens.

Ook neemt het automerk deel aan het Youth Mobile Festival (YOMO); een nevenactiviteit van de MWC, dat 20 000 Spaanse studenten van 10 tot 16 jaar toelaat om te experimenteren met wetenschap en technologie. Ze kunnen onder andere Barcelona in 4D ontdekken met behulp van augmented reality.

SEAT presenteert zijn vooruitgang op vlak van connectiviteit, waaronder een voorspellingsassistent, real-time trafficvoorspeller, aanbevelingen voor onderweg, en meer

Daarnaast zal SEAT te vinden zijn op de stand van mobile payment solution specialist Sunhill. Bezoekers kunnen in drie SEAT-wagens uitgerust met FullLink Technology ontdekken hoe connected cars werken in combinatie met Travipay; een systeem waarmee je mobile je plaats in een parkeergarage kan reserveren én betalen.

SEAT’s uitgebreide aanwezigheid tijdens de komende editie van MWC illustreert de digitalisering die het bedrijf ondergaat om zo de connected car te positioneren als ultieme bestuurservaring en zo in lijn te zijn met hun doel om marktleider te worden in mobiliteitsoplossingen.