SEAT onthult zijn toekomstvisie op het Mobile World Congress met een digitaal ecosysteem dat een nieuwe relatie mogelijk maakt tussen bestuurder, voertuig en omgeving. SEAT President Luca de Meo stelde vandaag de voornaamste connectiviteitsontwikkelingen binnen het bedrijf voor en vertelde dat hun voertuigen uitgerust worden met deze nieuwe snufjes applicaties tussen 2018 en 2019.

Real-time verkeersvoorspellingen, en-route advies (restaurants, winkels, diensten, enz.) en tips die inspelen op wijziging van plannen zijn enkele van de kenmerken van het digitale ecosysteem dat SEAT op de MWC presenteert. Na het configureren van hun smartphone, kunnen bezoekers plaats nemen aan in een simulator om te ontdekken hoe ze in de toekomst met de auto zullen rijden. Een planning assistent zal bestuurders helpen hun reistijd te optimaliseren door te anticiperen op hun behoeften en -afhankelijk van de omstandigheden- suggesties te geven, nog voordat de bestuurder goed en wel plaats neemt in de auto.

“Het is SEAT’s doel om door vooruitgang marktleider te worden in technologie die een makkelijke, geconnecteerde en op maat gemaakte bestuurservaring garandeert” aldus de Meo.

Van de drie toekomstige megatrends in de automobielindustrie (elektrificatie en autonome en geconnecteerde wagens) zet SEAT in op connectiviteit om zich klaar te stomen voor de uitdagingen van de komende jaren. SEAT wil koploper worden in voertuigconnectiviteit. Om dit te bereiken, creëert het automerk een digitaal ecosysteem om de op maat gemaakte gebruikservaring van bestuurders te vergroten.
Het is SEAT’s doel om door vooruitgang marktleider te worden in technologie die een makkelijke, geconnecteerde en op maat gemaakte bestuurservaring garandeert; zoals de technologie die we vandaag voorstellen en verwachten te implementeren in onze modellen tussen 2018 en 2019”, aldus de Meo.

Tussen de nieuwigheden die hij presenteerde, zit een extensief concept van voorspellende navigatie, vergeleken met real-time navigatie, die files aangeeft voordat ze er effectief zijn, en zo ook alternatieve routes aanbiedt. “We spenderen gemiddeld 2,5 levensjaren achter het stuur, en tijdens de spits in Barcelona kan je reistijd oplopen tot wel 50%. Voorspellende navigatie kan dit probleem oplossen, maar real-time navigatiesystemen weten dit nog niet”, zei Luca de Meo. De programma’s waar het bedrijf aan werkt zal verkeersinformatie in real-time combineren met factoren zoals het begin en einde van een schooldag, verkeersvoorspellingen bij grote evenementen, of weersomstandigheden.

In afwachting van de implementatie van deze systemen, lanceren we de SEAT Dongle, die in de tweede helft van het jaar op de markt komt”, legde de Meo uit. De Dongle is een toestel dat het mogelijk maakt voor voertuigen die niet aangepast zijn aan digitale technologie, zoals oudere wagens, toch toegang te krijgen tot de laatste generatie connectiviteitsdiensten. Dankzij een OBD-verbinding (On Board Diagnosis port), haalt de Dongle op een veilige manier data uit het voertuig, en stuurt het naar je smartphone zodat je kan communiceren met je auto via een app.

Metropolis:Lab Barcelona, in Pier01

Eén van de nieuwe plaatsen waar SEAT mobiliteitsonderzoek zal uitvoeren, is het SEAT-run Metropolis:Lab Barcelona. Het zesde internationale researchcentrum van de Volkswagen Group, voorafgegaan door de 5 IT-laboratoria in Wolfsburg, Berlijn, München en San Francisco. Zoals aangekondigd door de Meo, zal het lab in gebruik genomen worden komende april. “Metropolis:Lab Barcelona bevindt zich in Pier01, het hoofdkwartier van de Barcelona Tech City en zo ook een ideale omgeving voor ons, omdat het innovatieve en ondernemingsgezinde ecosysteem van de stad ons de mogelijkheid biedt onze collaboratieve relaties met Barcelona aan te sterken”, benadrukte de President van SEAT.

23 specialisten worden er tewerkgesteld tijdens het eerste jaar, waaronder ingenieurs, ontwikkelaars en data-wetenschappers. Zij zullen software en algoritmen met betrekking tot mobilitieitsdiensten ontwikkelen met behulp van informatie uit voertuigen, Barcelona in de rol van ‘Smart City’ en de bewegingen in voetgangersverkeer, met als doel het creëren van een aangenamere, veiligere en efficiëntere relatie tussen mensen en auto’s in geürbaniseerde omgevingen. Het Metropolis:Lab Barcelona team zal de komende jaren uitbreiden tot een werknemersaantal van 50 hooggeschoolde professionals.

SEAT is presenting the eMii electric prototype to promote a carsharing pilot project for employees of Metropolis:Lab Barcelona.

De specialisten van het Metropolis:Lab Barcelona kunnen gebruik maken van een vloot van voertuigen die SEAT gebruikt om een carsharing pilot project in Barcelona te promoten. De vloot bestaat uit 10 eMii’s, het elektrische prototype dat door SEAT werd voorgesteld op het MWC. “Op de stand zien we de auto die het mogelijk zal maken de werking van elektrische technologie in gedeelde voertuigen te testen. Het wil niet zeggen dat dit onze eerste elektrische wagen is, maar het is de ideale wagen om dit soort tests in Barcelona uit te voeren”, benadrukte de Meo.

Alle Pier01 werknemers, om en bij de 1000 mensen, kunnen gebruik maken van deze prototypes. Bestuurders kunnen de eMii’s openen via Digital Access, speciaal ontwikkeld voor gedeelde economische omgevingen, die ervoor zorgt dat je je smartphone als autosleutel kan gebruiken.

SEAT Talks, 4YFN and YOMO

SEAT toont ook wat het op digitaal vlak in zijn mars heeft, dankzij SEAT Talks, een programma van lezingen waar verschillende gastsprekers zullen vertellen over automobiele connectiviteit en de rol die technologie gaat spelen in toekomstige mobiliteit en auto-industrie; een open, “Speak Easy” ruimte voor mobiliteit en nieuwe bedrijfsmodellen. Onder de deelnemers vinden we internationaal gerenommeerde experts terug, zoals Johann Jungwirth, Chief Digital Officer bij Volkswagen AG, Vincent Rosso, General Manager bij BlaBlaCar in Spanje; professor Enrique Dans van de IE Universiteit of Max Krasnykh en Nadav Zohar van de transportapp Gett.

Naast deze gastsprekers vinden we de medewerkers van het Easy Mobility team; SEAT’s transversale team dat werkt aan ontwikkelingen rond digitalisering en R&D, customer experience en nieuwe bedrijfsomgevingen. Ook kan je hier terecht voor presentaties van nieuwe ontwikkelingen van startups in samenwerking met SEAT.

Daarom organiseert SEAT ook een Enterpreneurs Day op 2 maart, waar startups die deelnemen aan de SEAT Accelerator by Connector programma, de vooruitgang in hun projecten zullen presenteren. Momenteel werken zes startups aan applicaties, nieuwe functies en diensten die in de toekomst kunnen gebruikt worden binnen de automobielindustrie.

Verder versterkt SEAT zijn ambitieuze vertegenwoordiging op deze MWC-editie met een deelname aan het Four Years From Now (4YFN) congres voor startups, georganiseerd door Mobile World Capital Barcelona, waar de autofabrikant de mogelijkheid krijgt om groot talent en professionals uit technologische bedrijfstakken aan te werven. Daarnaast neemt het automerk ook deel aan het Youth Mobile Festival (YOMO); een nevenactiviteit van de MWC, dat studenten uit heel Spanje laat experimenteren met wetenschap en technologie. SEAT geeft hen de mogelijkheid om Barcelona in 4D ontdekken met behulp van augmented reality. VIP’s en gastsprekers zullen voor hun vervoer naar de MWC en 4YFN congressen, gebruik kunnen maken van SEAT-wagens.

Tenslotte zal SEAT te vinden zijn op de stand van mobile payment solution specialist Sunhill. Bezoekers kunnen in drie SEAT-wagens uitgerust met FullLink Technology ontdekken hoe connected cars werken in combinatie met Travipay; een systeem waarmee je mobile je plaats in een parkeergarage kan reserveren én betalen.