31 mei 2017

Een goede eerste indruk maak je maar één keer.

Als zelfstandige, freelancer of vertegenwoordiger is het eerste contact dan ook cruciaal. Maar wist u dat ook uw bedrijfswagen uw imago kan maken… of kraken? Als u toe bent aan een nieuwe wagen, denk dan zeker na of uw keuze ook bij het imago van uw bedrijf past. Sommige mensen gaan bewust voor een bepaald merk of een kleur die bij hun logo past. Maar ook de bestickering van uw auto kan net dat tikkeltje extra uitstraling opleveren. We delen onze tips alvast hieronder:

Waarom is uitstraling zo belangrijk ?

Uw kledingkeuze, houding en taalgebruik bepalen onder meer hoe iemand naar u en uw bedrijf kijkt. Het zijn de dingen die spontaan opvallen als nieuwe klanten voor het eerst met u in contact komen. Die eerste indruk telt. En daarvoor krijgt u maar dertig seconden.

“Uw klant vormt een eerste indruk van uw bedrijf in dertig seconden.”

In die eerste seconden moet u rekening houden met een aantal niet voor de hand liggende factoren. Vaak beseffen mensen zelf niet welke indruk dat ze achterlaten. Trillen, zweten of buiten adem zijn werkt voor iedereen niet zo positief. Dit vermijden bij een eerste kennismaking is dus de boodschap, maar hoe doet u dat? Hier zijn alvast enkele tips om u op weg te helpen. De meest cruciale tip is oefenen, want oefening baart kunst. Geen tijd daarvoor? Dan helpt u zich al enorm vooruit met uw look, uw glimlach en zelfs uw auto. Ja, ook uw bedrijfswagen zorgt mee voor die eerste indruk. Wanneer u de oprit van een nieuwe klant oprijdt, begint de secondewijzer namelijk te lopen. Ga dus voor een bedrijfswagen die de stijl en waarden van uw bedrijf reflecteert.

Personaliseer uw auto van A tot Z

Wist u dat de kleur van uw wagen een enorm grote rol speelt in de uitstraling ervan? Sta daar dus ook iets langer bij stil. De brandweer rijdt niet voor niets met een rode auto met gele en grijze details. Ze doen dit om in het oog te springen, zodat ze voorrang krijgen en sneller naar de gevarenzone kunnen rijden. Ze gebruiken hiervoor trouwens ook hun sirene want elk beetje helpt.

In uw geval zal u hopelijk geen voorrang moeten stimuleren, maar wel een directe link naar uw bedrijf creëren. Een kleur roept spontaan associaties op. Blauw doet velen denken aan water. Als loodgieter of aanlegger van zwembaden zou u daarvan gebruik kunnen maken.

Zit u meer in de creatieve sector, dan kan u uw auto personaliseren met uw persoonlijk design. Het is aan te bevelen om uw auto te personaliseren met een kleur die uw imago uitstraalt naar uw klanten toe.

De binnenbekleding kan hierin ook een rol spelen. Bijvoorbeeld: licht getint en stof voor een frisse, simpele look, donker getint en leer voor een strakke look & feel. De vraag is: wat verkiest u en wat wilt u overbrengen? Weet u niet direct wat het beste bij u past, dan kunt u met de car configurator van SEAT al uw ideeën visualiseren. Dit brengt u een stap dichter bij het perfecte visitekaartje van uw bedrijf.

Uw auto kan u nog meer personaliseren door allerlei snufjes. Velgen in een andere kleur, design side stickers zoals de stickers die terug te vinden zijn in de catalogus van SEAT of gewoonweg door een limited uitvoering van uw wagen te kiezen. Hieronder ziet u enkele personaliseerbare opties.

Is uw auto bestickeren een goed idee?

Onderzoek heeft uitgewezen dat ongeveer 91% van de bestuurders en voetgangers auto bestickering opmerkt. Daaruit kunt u heel wat potentiële klanten halen. Autoreclame heeft trouwens nog heel wat andere voordelen:

  • Het is een eenmalige investering die vervolgens jarenlang opbrengt.
  • U bereikt potentiële klanten in de regio waarin u actief bent.
  • Uw bedrijfsvoertuig krijgt een professionele uitstraling.
  • Voor zelfstandigen is de kostprijs van autoreclame fiscaal aftrekbaar.

Het is dus zo goed als gratis reclame die meer dan mooi meegenomen is. Hoe die eruit ziet is soms belangrijker dan wat erop staat. Mik op originaliteit en kwaliteit. Dat worden meteen ook twee pluspunten waarmee een potentiële klant u spontaan zal associëren.

Van logo tot autosticker in drie stappen

Uw auto kan bestickerd worden met uw logo, maar ook uw contactgegevens zijn best duidelijk zichtbaar. Uw auto bestickeren kan heel goedkoop. Er zijn veel professionele bedrijven die auto’s bestickeren, maar u kunt ook zelf aan de slag, als u dan toch creatief bent. Maar die eenmalige kost verdient uw bedrijf wel. Vergeet trouwens niet tijdens het kiezen van uw auto dat de kleur van uw auto ook de achtergrond van uw logo zal zijn.

Hier een paar voorbeelden van SEAT-klanten die al gebruik hebben gemaakt van autobestickering:

autobestickering

autobestickering

Als u het ons vraagt, zal uw auto bestickeren u helpen om uw imago een boost te geven, de juiste klanten aan te trekken, maar ook uzelf een positieve kick te geven.

“Na vele opties vergeleken te hebben zijn we voor SEAT gegaan, de prijs/kwaliteitverhouding en condities waren de beste in de markt. De sportieve look van de SEAT Leon en SEAT Ibiza in combinatie met de bestickering maken dat ze opgemerkt worden in het straatbeeld.” - Sam Dierckx, Kingsberry

Enkele belangrijke do’s en don’ts van auto’s bestickeren

Met de juiste bestickering is uw bedrijfswagen een geweldig statement, een visitekaartje dat iedereen zal zien en onthouden, zonder dat u het hoeft uit te delen.

Uw auto zal uniek zijn: zo zal er geen tweede rondrijden. Als creatieveling kunt u zelfs van uw bedrijfsauto een echt kunstwerk maken met een volledige wrapping, als u dat wenst.

Houd daarbij wel een paar dingen in uw achterhoofd. Gemiddeld heeft de klant maar anderhalve seconde om uw autoreclame te bekijken. In één oogopslag moet een andere bestuurder de boodschap kunnen verwerken en onthouden. En omdat de mens een visueel wezen is, lukt dat het best met een tekening, een foto, een logo, … Maakt u naast autoreclame ook gebruik van andere soorten bedrijfspromotie? Dan kiest u beter voor een consistente stijl, bijv. met twee kleuren die telkens terugkomen. Zo verhoogt u uw herkenbaarheid en wordt uw boodschap beter onthouden.

Enkele tips:

  • Maak meteen duidelijk wat uw bedrijf doet, met een kernachtige tekst of een illustratief logo. Denk maar aan een schaar voor een kapper, bloemen voor een bloemist, …
  • Uw bedrijfsvoertuig mag geen gelijkenis vertonen met een ambulance, een politiewagen, …
  • Zorg voor een goede leesbaarheid.
  • De reclame mag nooit het zicht belemmeren van de bestuurder.
  • Vermeld enkel de belangrijkste informatie (naam, activiteit/specialiteit, locatie, telefoonnummer, website, …). Uw faxnummer, uw postcode, daar zit niemand op te wachten.
  • Zorg dat het ontwerp aansluit bij uw huisstijl en bij de wagen zelf.
  • De reclame mag uw verlichting niet verbergen, ook niet uw remlicht.
  • Vermijd de ruimtes achter de wielkast, die plekken worden vaak als eerste vuil.
  • Kies voor een duidelijk zichtbare plek op de auto voor uw sticker.
  • Let op uw rijgedrag als u met autoreclame op uw voertuig rondrijdt. Zo voorkomt u dat uw bedrijf geassocieerd wordt met wegpiraterij en verkeersagressie.

“Een SEAT op maat is net zo speciaal als onze pc's. “

Bram Schottey, Tones