De nieuwe SEAT Arona behaalt de hoogst mogelijke scores in de veeleisende Euro NCAP-veiligheidstests en plaatst zich zo op gelijke hoogte met drie andere topmodellen uit het merkgamma: Ateca, Leon en Ibiza. SEAT bewijst nog maar eens aan welke hoge veiligheidsnormen al zijn modellen voldoen. De nieuwe SEAT Arona is de jongste telg uit het SEAT-gamma die deel uitmaakt van het grootste productoffensief ooit in de geschiedenis van het Spaanse merk. Een offensief waarin de Leon opvalt met zijn nieuwe facelift, samen met de nieuwe Ibiza, de Ateca en de op stapel staande grote SUV die in 2018 op de markt komt. 

Vijf sterren behalen in de prestigieuze en onafhankelijk uitgevoerde Euro NCAP-veiligheidstests wordt keer op keer een grotere uitdaging omdat de tests de voorbije maanden alsmaar strenger zijn geworden. Euro NCAP onderwerpt voertuigen die op de markt worden gebracht aan een aantal tests die altijd maar strenger en strenger worden. Zo wordt er gebruik gemaakt van crashtestdummy’s die kinderen tussen 6 en 10 jaar simuleren om de veiligheid van kinderen op een betrouwbare manier te testen. Ook de frontale en zijdelingse crashtests (onder een hoek van 75 graden tegen een paal) zijn strenger geworden. Bovenop deze criteria nam ook het aantal gebruikte dummytypes toe, terwijl hun levensechtheid werd aangepast om echte ongevallensituaties op de meest objectieve manier te weerspiegelen. 

De resultaten van de verschillende tests bewijzen dat de auto uitstekend presteert op alle vlakken, maar uitblinkt in de bescherming van volwassen inzittenden en voetgangers.

De nieuwe SEAT Arona behaalde uitstekende resultaten in elke onderdeel van de veiligheidstests van Euro NCAP, maar zette opvallend goede resultaten neer voor de bescherming van volwassen inzittenden en voetgangers. Ook de rijhulpsystemen van de Arona scoren uitstekend. Vooral de efficiëntie van de autonome noodremfunctie (AEB) en de Front Assist springen erbovenuit. Door radartechnologie te combineren met de meest recente versies van het ABS en de ESC, grijpt de Front Assist niet alleen in wanneer het andere voertuigen waarneemt, maar ook bij voetgangers. De combinatie van al deze systemen maken dat de auto op de veiligste en snelste manier kan remmen.

De veiligheidstests van Euro NCAP zijn sinds 2016 veel veeleisender geworden op het vlak van actieve en passieve veiligheid, maar ook inzake preventieve veiligheid. De nieuwe SEAT Arona wordt dan ook uitgerust met gordelspanners en spankrachtbegrenzers voor- en achteraan. Dit biedt heel wat voordelen bij het inspelen op de meest veeleisende uitdagingen bij de bescherming van volwassenen en kinderen. De gordelspanners reduceren bij een impact immers de ‘losheid’ van de veiligheidsgordel rond de romp en het bekken zodat volwassenen en kinderen op de best mogelijke manier in hun stoel worden gehouden. De Isofix- en Top Tether-bevestigingspunten voor de achterstoelen zijn in de SEAT Arona standaard, net als een snelheidsbegrenzer, een derde hoofdsteun achteraan, een geavanceerd veiligheidsgordelwaarschuwingssysteem voor alle zitplaatsen en 6 airbags.

De nieuwe SEAT Arona, die in Barcelona geassembleerd wordt op het nieuwe MQB A0-platform, gaat verder dan de huidige standaards die Euro NCAP oplegt. Standaard biedt hij namelijk ook Hill Hold Control, automatische koplampen, multicrashremfunctie, bandendrukcontrole en dagrijlichten, terwijl adaptieve cruise control, Rear Traffic Alert, Blind Spot Detection en Park Assist voor zowel file- als dwarsparkeren eveneens beschikbaar zijn.