Op het 6e GASNAM-congres in Madrid, dat eveneens werd bijgewoond door GASNAM-voorzitter José Ramón Freire; de secretaris-generaal voor kleine en middelgrote ondernemingen Begoña Cristeto en de Portugese staatssecretaris voor energie Jorge Seguro Sanches verduidelijkte SEAT-voorzitter Luca de Meo dat “voertuigen op CNG een enorm zakelijk potentieel bieden voor zowel de automobielindustrie als voor de gasproducenten”.

Luca de Meo at the GASNAM Congress

“We moeten de infrastructuur uitbreiden en samen de uitdaging aangaan om tegen 2020 300 CNG-stations te bouwen in Spanje”, beklemtoont de voorzitter van SEAT.

SEAT heeft zich opgeworpen als het centrale merk binnen de CNG-strategie van de Volkswagen-groep. In dit verband kondigde de SEAT-voorzitter aan dat het SEAT Technical Centre, waar meer dan 1.000 ingenieurs aan de slag zijn, CNG-technologie zal ontwikkelen voor de volledige Volkswagen-groep wat het actieterrein van het Technical Centre naar een internationaal peil tilt. “Wij willen dat deze technologie van Spaanse makelij is. We willen pioniers zijn en hebben er het volste vertrouwen in dat dit ook zal lukken”, zei hij.

De Meo omschreef deze energiebron als “een duurzaam, rendabel alternatief voor zowel de traditionele brandstoffen als de elektrische aandrijving”. Hij wees erop dat klanten een ruimer rijbereik wensen, dat ze mogelijkheden willen om op het werk of thuis te tanken en dat bijtanken maar weinig tijd in beslag mag nemen. “Kortom, ze willen een vlot en betaalbaar proces.

Het goede aan de CNG-technologie is dat het al meteen beschikbaar is”, wat inhoudt dat “er geen grote investeringen noodzakelijk zijn en het meteen aan een grote groep klanten kan worden aangeboden”, verduidelijkte hij. De grote voordelen van CNG zijn dat het tanken snel en proper verloopt en dat de kostprijs van de voertuigen vergelijkbaar is met die van diesel- of benzinemodellen. Om die reden “is CNG geen overgangstechnologie maar een volwaardig alternatief op de lange termijn”.

In zijn speech voor de belangrijkste vertegenwoordigers uit de gasindustrie onderlijnde Luca de Meo het dubbele ECO-voordeel van deze voertuigen: ze ECOlogisch en ECOnomisch want de aarde heeft voldoende gasvoorraad voor de komende eeuwen.

Auto’s, bestelwagens en vrachtwagens op CNG hoeven technologisch niet te worden doorontwikkeld. Ze zijn betrouwbaar, veilig, buitengewoon kostenefficiënt, comfortabel en erg handig. Ze bieden een groter rijbereik dan andere brandstoffen en hun gebruik laat zich vlotter dan andere technologieën aanpassen, ongeacht of het nu gaat om stadsverkeer of verkeer over middellange en lange afstanden”, beklemtoonde hij.

Verder vermeldde Luca de Meo ook nog andere voordelen zoals het feit dat CNG-voertuigen niet onder smogregelingen vallen en de korte tanktijden. Een CNG-tankbeurt duurt naar schatting drie minuten en is bijzonder voordelig want ten opzichte van benzine is het prijsvoordeel gemiddeld 49%, ten opzichte van diesel bedraagt het verschil zowat 47,5%.

Over de samenwerking met andere ondernemingen voor de ontwikkeling van deze technologie onderstreepte de SEAT-voorzitter nog dat de toekomst van CNG omvat dat “rivalen, instanties en andere bedrijven zullen samenwerken om zo een ecosysteem uit te bouwen en CNG tot een volwaardig alternatief te laten uitgroeien tot een alternatief voor elektrische aandrijving”.

Een tankbeurt met Compressed Natural Gas is gemiddeld 49% goedkoper dan met benzine en zowat 47,5% goedkoper dan met diesel.

Het is van cruciaal belang dat we de investeringen in CNG-stations opvoeren omdat het nutteloos is over de technologie en het marktpotentieel te beschikken zonder de gepaste infrastructuur aan te reiken die beantwoordt aan de vraag van de klant”, beweerde de Meo. Hij wees er tegelijkertijd op dat SEAT met verschillende partners samenwerkt om de uitdaging om tegen 2020 in Spanje 300 functionele CNG-stations te hebben, tot een goed einde te brengen.

SEAT lead Volkswagen Group’s CNG technology push

SEAT, een referentie inzake CNG

SEAT startte zijn engagement op CNG-vlak met de lancering van de Mii, de Leon TGI en de Ibiza met als doelstelling “uit te groeien tot het merk bij uitstek als het gaat over voertuigmobiliteit op basis van aardgas, biogas en toekomstige synthetische brandstoffen”. In de praktijk beschikt SEAT over de breedste portfolio aan CNG-voertuigen in Europa en binnen de Volkswagen-groep. Tegen eind 2018 zal SEAT ook de Arona met deze aandrijving aanbieden: ‘s werelds enige SUV op CNG.

Sinds begin dit jaar vertienvoudigde in Spanje het aantal inschrijvingen van voertuigen op Compressed Natural Gas en tegen 2030 zullen naar verwachting één miljoen voertuigen op gas op Spaanse bodem rijden. Voor SEAT “is Spanje, na Italië, de tweede grootste markt qua CNG-technologie”. Dat bewijzen de cijfers, want over het eerste kwartaal van 2018 verkocht SEAT in Spanje meer dan 900 voertuigen op gas, bijna net zoveel als in heel 2017.