Onze auto zit vol camera’s, sensoren en radars. We zien ze niet maar deze systemen zijn ononderbroken actief als we rijden. Hoewel het nog altijd onze plicht is om aandachtig achter het stuur te zitten, verhogen deze rijhulpsystemen aanzienlijk onze veiligheid en ons comfort bij dagelijkse verplaatsingen. Volgens de Europese Commissie zal het gebruik van deze veiligheidssystemen 7.300 levens redden en 38.900 zware verwondingen voorkomen over de periode 2020-2030. De persoon die bij SEAT verantwoordelijk is voor deze systemen heet Marc Seguer. Hij beschrijft 7 van de nuttigste veiligheidssystemen die verkrijgbaar zijn:

1. Automatische remfunctie om aanrijdingen te voorkomen

Deze systemen om veiliger en comfortabeler te rijden vormen de eerste stap naar autonome wagens.

Om kop-staartaanrijdingen te voorkomen controleert het Front Assist-systeem de afstand van onze wagen tot de andere voertuigen of voetgangers voor ons.“Wanneer de bestuurder niet reageert bij een dreigende aanrijding met een voorligger of een voetganger voor de auto, zal het systeem eerst een waarschuwing geven en daarna automatisch de wagen afremmen als dat nodig is”, legt Seguer uit.

2. Minder stress in de files

Remmen, accelereren en opnieuw remmen. Niets is vermoeiender dan rijden in het typisch drukke verkeer van grote steden. “De Traffic Jam Assist neemt voortaan deze functies op zich en de bestuurder kan ontspannen rijden”, zegt de expert. Het systeem schakelt automatisch, het regelt de snelheid en bewaart in elke situatie de correcte afstand.

3. Geen ongewenste rijstrookwissels

In dezelfde rijstrook blijven rijden wordt makkelijker dankzij een minimale automatische stuurcorrectie. Een camera vooraan herkent wegmakeringen. De Lane Assist waarschuwt ons zodra we van onze koers afwijken, of we nu traag of aan hoge snelheid rijden. “Net door die automatische koerscorrecties, worden gevaarlijke situaties vermeden op ogenblikken waar de bestuurder heel even afgeleid is”, bevestigt Marc Seguer.

4. Een oogje op de verkeersborden

De Traffic Sign Recognition Assist (verkeersbordenherkenning) is verbonden met de camera vooraan het voertuig en zoekt naar verkeersborden die snelheidsbeperkingen, inhaalverboden of zelfs wegenwerken aangeven. “Dit rijhulpsysteem is uw beste copiloot omdat het de bestuurder vroegtijdig waarschuwt. De informatie is af te lezen op het instrumentenbord. Bovendien kan er ook een akoestische waarschuwing voor overmatige snelheid geconfigureerd worden”, voegt hij eraan toe.

5. Geen dode hoeken meer

U hoeft niet langer bang te zijn als u van rijstrook wisselt. Een visuele waarschuwing in de buitenspiegel waarschuwt de bestuurder bij een naderend voertuig buiten het gezichtsveld. De Blind Spot Detection werkt met twee radars die het achterliggende verkeer monitoren en veiliger rijden verzekeren.

6. Comfortabelere ritten

Ze anticiperen op de reacties van de bestuurder, nemen beslissingen zoals afremmen en versnellen. Ze kunnen zelfs de wagen automatisch parkeren.

De automatische afstandsregeling ACC helpt u een constante snelheid aan te houden. Afhankelijk van de verkeersomstandigheden versnelt of vertraagt ACC. Bovendien zal het systeem de wagen ook automatisch afremmen als de bestuurder niet reageert. “Het systeem is bijzonder nuttig bij verre verplaatsingen met druk maar ook met vlot verkeer. Bestuurders vinden het geweldig dat ze tijdens een lange rit hun voet niet de hele tijd op het gaspedaal hoeven te houden”, vertrouwt de expert ons toe.

7. Parkeren zonder het stuur aan te raken

De Park Assist neemt het parkeren van ons over met behulp van camera’s die een blikveld van 360° graden rondom de wagen hebben. De Park Assist kan afstanden berekenen en zo aanrijdingen vermijden. Hij neemt de controle van het stuur volledig over.

Het ontwikkelen van dergelijke rijhulpsystemen is bedoeld om het aantal ongevallen op de baan naar beneden te halen. “Rijden wordt hoe langer hoe veiliger dankzij de geavanceerde technologie waarmee we onze wagens uitrusten. Rijhulpsystemen zijn vandaag onze beste reisgezellen en ze luiden het autonoom rijden in”, besluit Mark Seguer.