Na de officiële onthulling voor een paar dagen in Barcelona, zal het internationale autosalon van Genève 2018 het perfecte decor vormen om het merk CUPRA aan het internationale publiek voor te stellen. Dit nieuwe, sportieve merk krijgt een eigen stand, naast die van SEAT.

Wereldpremière van de CUPRA e-Racer, de eerste 100% elektrische touring racewagen ter wereld

Het stond in de sterren geschreven dat CUPRA in de racerij zou stappen. CUPRA zal in dit opzichte alle verantwoordelijkheden en taken overnemen die SEAT Sport tot nu toe vervulde. CUPRA zal ook SEAT’s engagement in de racerij erven: een engagement dat al ruim 40 jaar leeft maar dat tegelijkertijd moet worden klaargestoomd voor de toekomst van de racerij waarbij alternatieve aandrijfsystemen worden gebruikt. CUPRA stelt zich tot doel de weg te banen voor een efficiënte en milieuvriendelijke manier van racen.

CUPRA e-Racer

Wereldpremière van de CUPRA e-Racer, de eerste 100% elektrische touring racewagen ter wereld.

Reden genoeg om de CUPRA e-Racer als speciale blikvanger een plaats te geven op de CUPRA-stand tijdens het autosalon van Genève 2018. Sinds 2014 is SEAT met zijn Leon Cup Racer de absolute referentie binnen de TCR International Series. Maar SEAT Sport is ook verantwoordelijk voor de productie van alle modellen uit de Volkswagen-groep die deelnemen aan het TCR (Audi RS3 LMS en Volkswagen Golf GTI TCR), zowel op regionaal als op internationaal niveau.

De CUPRA e-Racer is een 100% elektrische racebolide op basis van de benzine aangedreven Cup Racer. De CUPRA e-racer is niet alleen veel schoner en milieuvriendelijker, hij is ook een pak stiller. Bovendien zijn de prestaties ronduit indrukwekkend, misschien wel indrukwekkender dan bij een klassieke raceauto. Maar het allerleukste zijn nog de vele bijkomende voordelen. In de eerste plaats is een elektrische motor veel eenvoudiger en vergt hij veel minder onderhoud. Bovendien is hij veel efficiënter omdat hij quasi alle beschikbare energie gebruikt, terwijl een verbrandingsmotor in het beste scenario slechts tot 30% van zijn brandstofenergie weet te benutten. Bovendien wordt de kinetische energie bij het remmen of vertragen omgezet naar elektrisch vermogen. En alsof dat nog niet voldoende is, accelereert de elektrische auto veel sneller omdat hij van bij de aanzet over zijn maximumkoppel beschikt. Het is dus niet langer nodig om een zeker toerental te halen om het beste uit de motor te puren. Om diezelfde reden is ook een versnellingsbak niet langer noodzakelijk.

De CUPRA e-Racer is een pure racebolide met 300 kW aan continu vermogen en een piekvermogen tot 500 kW.

Door de CUPRA e-Racer hetzelfde prestatiepeil mee te geven als de conventionele racewagen wil men de technologische capaciteiten van CUPRA op alle vlakken bewijzen. In de loop van 2018 zal de CUPRA e-Racer tijdens speciaal uitgekozen evenementen zijn opwachting maken, een competitie voor zuiver elektrische touringwagens wordt verwacht tegen 2019. Het format, de duurtijd van de race en de manier waarop rijders, teams en fans deze races zullen beleven, zal compleet verschillen van wat we vandaag kennen: veel interactiever maar ook ongelooflijk dynamisch, intens en opwindend.

Publiek debuut van de CUPRA Ateca

CUPRA is een bijzonder merk dat werd uitgebouwd om de autoliefhebber aan te spreken die uitkijkt naar wat het nieuwe merk te bieden heeft: een uniek, verfijnd en prestatiegericht karakter. CUPRA-auto’s zullen even sportief als veelzijdig zijn, even snel op het circuit als ze comfortabel en handig zijn in het dagelijkse gebruik. Maar ze zullen tegelijkertijd elegant en verfijnd ogen. CUPRA is de herinterpretatie van eigentijdse sportiviteit en individualisering.

Een van de andere blikvangers op de CUPRA-stand zal de CUPRA Ateca zijn, die in Genève zijn publieksdebuut maakt. De CUPRA Ateca is een SUV die een nieuw tijdperk inluidt. De perfecte auto om CUPRA te lanceren. Binnen zijn segment gaat het om een uniek model zoals dat tot hier toe enkel bij premiummerken werd aangeboden.

CUPRA Ateca front grill

Debuut van het nieuwe merk CUPRA, dat een eigen stand krijgt naast de SEAT-stand.

De CUPRA-naam heeft altijd synoniem gestaan voor een indrukwekkend evenwicht tussen rijplezier en dagdagelijks gebruiksgemak. Niet ieder merk kan uitpakken met de precisie en de sportiviteit van een CUPRA en, tegelijkertijd, bogen op een auto die gebruikt kan worden om de kinderen naar school te brengen, te gaan shoppen of met heel veel bagage op vakantie te trekken zonder aan rijkwaliteit in te boeten. De nieuwe CUPRA Ateca combineert een perfect elegant en dynamisch design met een ruim interieur en een grote koffer.

De 2.0 TSI-motor van de nieuwe CUPRA Ateca levert 300 pk (221 kW). Het gaat om een van de technologisch meest geavanceerde motoren op de markt. Hij doet een beroep op een nieuw ontworpen benzineroetfiltersysteem om te beantwoorden aan de jongste uitstootwetgeving. Deze motor kreeg een verbeterde, krachtigere sound mee en is bovendien gekoppeld aan een nieuw ontwikkelde DSG-7-versnellingsbak die speciaal werd ontworpen voor sportiever schakelwerk met snellere, zachtere en meer zuivere schakelbewegingen. De afstelling van de versnellingsbak werd zodanig gekozen dat uitstekende prestaties hier gecombineerd worden met een laag verbruik en dito uitstoot.

De CUPRA Ateca is standaard voorzien van het 4Drive-aandrijfsysteem: een van de veiligst en meest geavanceerde aandrijfsystemen. Het 4Drive-systeem analyseert in realtime de rijomstandigheden, de snelheid van de auto, de snelheid van ieder wiel, de stuurhoek, de rijstijl of de rijmodus om op ieder moment snel en progressief het vermogen te kunnen afleveren aan de juiste wielen. Het 4Drive-systeem werd geoptimaliseerd om in alle rijmodi tot zijn recht te komen: Normal, Sport, Individual, Snow, Off-Road en, uiteraard, de CUPRA-modus. De keuze voor de CUPRA-modus in de rijprofielselectie vertaalt zich meteen in een scherper klinkende motor terwijl de set-up van de adaptieve ophanging (Dynamic Chassis Control) de auto een sportiever rijgedrag meegeeft.

CUPRA Ateca front

De CUPRA Ateca, het eerste model van het nieuwe merk, maakt zijn publiek debuut in Genève.

De CUPRA Ateca pakt uit met een opvallende look. Zo krijgt zijn radiatorrooster met prominent CUPRA-logo een honingraatstructuur. De CUPRA-letters zijn uitgevoerd in mat aluminium en krijgen een plaats net boven de exclusief ontworpen bumper.

De zwart gelakte details zoals de dakrails, de buitenspiegels, de raamlijsten, de sierlijsten, de velgen, het radiatorrooster, de diffusors voor en achter, en de spoiler rond de achterruit vormen een duidelijk contrast met de rest van het koetswerk. Bijkomende features zoals de instapverlichting die de naam CUPRA en het logo op de grond projecteert, zetten het exclusieve karakter van de auto in de verf. De indrukwekkende zwarte remklauwen, de sportieve achterbumper, het koperkleurige CUPRA-logo op de koffer, de vier uitlaatpijpen die uit de achterste diffusor prijken, de exclusieve diamond cut lichtmetalen 19-duimsvelgen en het CUPRA-logo zetten de sportieve en elegante aard van deze unieke en dynamische SUV kracht bij. Er is keuze uit zes koetswerkkleuren: Energy Blue, Velvet Red, Brilliant Silver, Rodium Grey, Magic Black en Nevada White.

In het interieur krijgen de deurpanelen een alcantara®-afwerking. De deurdrempels zijn voorzien van een aluminium drempelbescherming met verlicht CUPRA-opschrift. Ook de stoelen zijn in alcantara® gehuld, zwart met koperkleurige stiksels en een carboneffect voor de zijkanten. Diezelfde koperkleurige stiksels zijn ook terug te vinden op het lederen sportstuur en de versnellingspook. De pedalen zijn afgewerkt in aluminium en zowel de ventilatiemonden van de klimaatregeling als de middenconsole krijgen een glanzend zwarte of verchroomde afwerking. Het CUPRA-logo is ook terug te vinden op het stuurwiel, de vloermatten, de sleutel en het multimediatouchscreen dat de bestuurder welkom heet wanneer hij de motor start.

De standaarduitrusting van de CUPRA Ateca is gestoeld op drie basisprincipes: technologie, design en veiligheid. Daarom zijn systemen zoals het sleutelloos toegangs- en startsysteem, de draadloze lader, de gsm-signaalversterker, de 360°-camera met bovenaanzicht, het 8 duim groot touchscreen met navigatiesysteem plus, het Dynamic Chassis Control (adaptieve ophanging), het digitale dashboard en de Park Assist allemaal standaard.

De belangrijkste optiemogelijkheden zijn onder meer het Performance-pack met prestatiegerichte 18-duimsremmen van Brembo met zwart remzadel, het Carbon Fibre Exterior-pack met een achterspoiler en spiegelhoezen in koolstofvezel, het Carbon Fibre Interior-pack met een dashboard met koolstofvezelafwerking en een lederen binnenbekleding. Vanaf midden 2019 zullen exclusieve CUPRA-kuipstoelen beschikbaar zijn.

Met een laag zwaartepunt en een ophangingssysteem dat efficiëntie perfect koppelt aan een progressieve, directe en precieze stuurbekrachtiging kan de nieuwe CUPRA Ateca bogen op een uitzonderlijke rijdynamiek en een fantastische rijkwaliteit.

De CUPRA Ateca haalt een topsnelheid van 245 km/u en snelt in slechts 5,4 seconden van 0 naar 100 km/u.

Hoewel het SUV-segment aan populariteit wint, bieden momenteel maar weinig modellen dezelfde combinatie van kwaliteiten als de CUPRA Ateca. En net dat is de reden waarom dit model de eerste pijler wordt van het merk en verder de koof zal dichten tussen sportievere SEAT-modellen en de racerij zelf.

SEAT Leon CUPRA R ST

Uiteraard zal CUPRA de aandacht opeisen, maar ook het SEAT-gamma zal in Genève in de schijnwerpers worden gezet. In het bijzonder de nieuwe Leon CUPRA R ST zal opvallen met zijn 300 pk sterke 2.0 TSI-motor, zijn 4Drive-vierwielaandrijving en zijn DSG-versnellingsbak.

De Leon CUPRA R ST in schitterend Magnetic Grey, zal hoge ogen gooien met zijn koperkleurige logo’s en merktekens, maar ook zijn exclusieve 19-duimsvelgen kregen deze tint mee. Achter die velgen zullen vooraan indrukwekkende Brembo-remmen schuilgaan en ze zijn geschoeid met Michelin Pilot Sport Cup 2-banden. De imposante aanblik van de voorbumper wordt nog extra benadrukt door de nieuw getekende zijdelingse luchthappers en de koperkleurige accenten.

Zowel de voorsplitter, de buitenspiegelhoezen, de nieuwe achterspoiler, de zijschorten als de diffuser achteraan zijn afgewerkt met koolstofvezel. De diffuser wordt van beide klanten geflankeerd door exclusieve en krachtige dubbele uitlaatpijpen.

Bij het instappen verwelkomen de drempellijsten met CUPRA R ST-logo aan de voordeuren de bestuurder. De aankleding van de deuren is afgewerkt in een stof met koolstofvezellook en bij een druk op de startknop verschijnt er een exclusief voor de CUPRA R ST gemaakt welkombericht op het 8 duim grote kleurenscherm op de middenconsole waar ook ‘CUPRA R’ is gegraveerd. Verder vallen in het interieur de koperkleurige details op die ook zijn terug te vinden op de ventilatiemonden en op de centrale console. Ook het SEAT-logo op het stuur is koperkleurig, net als de stiksels op de kuipstoelen en het stuurwiel die allebei overtrokken zijn met alcantara®. De SEAT Digital Cockpit doet dienst als informatiecentrum.

De productie van de SEAT Leon CUPRA R ST zal van start gaan in december 2018 en het model wordt manueel afgewerkt in de CUPRA-vestiging.

SEAT Leon met nieuwe 1.5 TSI EVO-motor

Een andere belangrijke blikvanger op de SEAT-stand wordt de Leon die is uitgerust met een motor van de nieuwste generatie: de 1.5 TSI EVO met 150 pk. Deze viercilinder benzinemotor maakt gebruik van een directe common-railinspuiting (350 bar), drukvoeding en een verbeterd Active Cylinder Management (ACT). De 1.5 TSI maakt gebruik van een nieuw ontwikkeld benzineroetfiltersysteem om aan de jongste uitstootwetgeving te beantwoorden. Hij haalt een laag verbruik en een geringe uitstoot zonder aan prestaties in te boeten... De Leon 1.5 TSI zal vanaf de zomer besteld kunnen worden.

SEAT Ibiza TGI FR

De meest milieuvriendelijke SEAT Ibiza, de Ibiza TGI, rijdt op aardgas en zal op de SEAT-stand voor het eerst te zien zijn in de sportieve FR-uitvoering. Dat dit model vanaf nu als FR kan worden besteld (naast alle andere uitrustingsniveaus die beschikbaar blijven) is een duidelijk bewijs van hoe technologisch geavanceerd de SEAT-modellen wel zijn.

SEAT Digital Cockpit

De nieuwe Digital Cockpit van SEAT zal een van de belangrijkste nieuwigheden zijn op het internationale autosalon van Genève 2018. De Digital Cockpit zal voorzien worden voor de CUPRA Ateca, de SEAT Leon CUPRA R ST, de Leon 1.5 TSI EVO FR en de Arona. Dit digitale dashboard is een instrumentengeheel dat werd opgevat als een interactief display. Het kreeg een modern en veelzijdig design mee, biedt talrijke functiemogelijkheden en kan helemaal volgens de smaak van de bestuurder worden ingesteld. Voor de CUPRA-modellen werd een exclusief sportief display ontwikkeld dat het motortoerental en de snelheid centraal stelt en dat emotioneel meer aanspreekt.

CUPRA, een van de nieuwe bedrijven binnen SEAT

SEAT is zijn structuur aan het herorganiseren met de bedoeling om een holding te vormen die de corebusiness van het merk behelst, maar die ook start-ups binnen het merk opneemt zoals SEAT Metropolis:Lab, CUPRA en XMoba dat recent op het Mobile World Congress in Barcelona werd voorgesteld. Met deze oplossing wil de autobouwer zijn actieterrein uitbreiden en nieuwe modellen ontwikkelen die rendabel zijn en positief bijdragen tot de resultaatrekening van het merk.

SEAT is een van de snelst groeiende merken in Europa en bevindt zich in een prima uitgangspositie voor de lancering CUPA. Bovendien zal CUPRA de volledige motorsport- en raceafdeling omvatten. Dit taak was tot nu toe weggelegd voor SEAT Sport dat rechtstreeks zal worden geïntegreerd in het nieuwe merk.