SEAT-voorzitter Luca de Meo werd door het tijdschrift Automotive News Europe met de Eurostars Award tot CEO van het jaar uitgeroepen in de categorie Autodivisie. Dit is een erkenning voor zijn ambtsperiode aan het roer van SEAT, toen het merk opnieuw winstgevend werd. De award wordt uitgereikt op 11 september en valt samen met de viering van het autosalon van Frankfurt.

Luca de Meo heeft meer dan 25 jaar ervaring in de automobielsector.

Luca de Meo heeft meer dan 25 jaar ervaring in de automobielsector en is sinds november 2015 de voorzitter van SEAT. Onder zijn leiding ondergaat de onderneming met de lancering van vier nieuwe modellen (Ateca, Leon, Ibiza en Arona) op 18 maanden tijd het grootste productoffensief in de geschiedenis van het merk. Deze assortimentsuitbreiding en -vernieuwing verhogen de omzet van 2017 met meer dan 13 % en zetten SEAT op de kaart als één van de snelst groeiende merken in Europa. Na in 2016 de beste financiële resultaten in haar geschiedenis te hebben behaald, is bovendien het bedrijfsresultaat van de onderneming in de eerste helft van dit jaar met 40,9 % gegroeid.

Toen hij van de award in kennis werd gesteld, reageerde de SEAT-voorzitter: “Ik ben erg dankbaar. Het is een eer om deze onderscheiding van zo'n prestigieus blad als Automotive News Europe te mogen ontvangen en aan de lijst van uitstekende automobielleiders die deze erkenning in de afgelopen jaren hebben gekregen te worden toegevoegd.” Luca de Meo, die in 2007 al dezelfde prijs ontving en in 2014 ook in de categorie Sales- & Marketingvoorzitter, benadrukt dat “de huidige award werd mogelijk gemaakt dankzij het geweldige team van SEAT. De resultaten die we beginnen te bereiken zijn het resultaat van onze gezamenlijke inspanningen om het merk daar te krijgen waar het verdient te zijn.”

Succesvolle professionele carrière

Luca de Meo werd in 1967 geboren in Milaan, waar hij later zijn diploma in de Bedrijfskunde aan de Università Commerciale Luigi Bocconi zou behalen. Zijn thesis over bedrijfsethiek was het eerste proefschrift omtrent dit onderwerp in Italië. Na zijn carrière te zijn gestart bij Renault en vervolgens Toyota en de Fiat-groep, waar hij aan het hoofd van de merken Lancia, Fiat, Alfa Romeo en Abarth stond, sloot hij zich in 2009 aan bij de Volkswagen-groep als marketingdirecteur van zowel het merk, als de groep. In 2013 wijdde Harvard University een casestudie aan zijn werk als marketingdirecteur bij de Volkswagen-groep.

Dankzij zijn opmerkelijke carrière, ontving Luca de Meo de eretitel ‘commendatore’ door de Orde van Verdienste van de Republiek Italië, één van de hoogste nationale onderscheidingen. Naast SEAT staat hij momenteel eveneens aan het hoofd van het SEAT Metropolis: Lab Barcelona en is hij lid van de Raad van Bestuur bij Ducati.